آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

مسئله واسطه تکوینی فیض، بدین معناست که واسطه هایی میان خالق و مخلوقات وجود دارد و کلیه امور و شئون مربوط به موجودات با اذن واجب الوجود و توسط این وسائط تدبیر می شود. در زبان قرآن کریم از این وسائط تکوینی فیض با عناوین عرش، کرسی، لوح و قلم یاد شده است. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، با بررسی نظریه های ذکر شده از دیدگاه تفاسیر اثری به این نتیجه رسید که عرش الهی، علم اجمالی الهی به موجودات و مخلوقات است که مشتمل بر مقدار، کیفیت و چگونگیِ «وجود داشتن» و «وجود یافتنِ» آنها است و خداوند با این علم به تدبیر امور می پردازد. همچنین کرسی، مقام علم تفصیلی الهی است که موجودات و مخلوقاتی که در عرش و در مرتبه علم اجمالی الهی قرار داشتند، در این مرتبه تفصیل می یابند و بروز و ظهور پیدا می کنند. در مورد قلم نیز اولاً انسان کامل را می توان یکی از تفاسیر آن برشمرد که قضا و قدر سایر موجودات به واسطه او و البته در طول اراده الهی رقم می خورد. ثانیاً علم الهی نیز همان قلمی است که تدبیر امور مخلوقات توسط آن صورت می گیرد. در نهایت، تفاسیری که لوح را ظرفی از علم الهی معرفی و تفسیر می کنند که امور کلی و امور جزئی مربوط به تدبیر مخلوقات در آن ملحوظ می شود، قابل پذیرش است.

Faiz's Formative Means (Throne, Chair, Tablet, and Pen) From the Perspective of the Interpretations of Works

The issue of the mediation of grace implies the existence of mediators between the Creator and the creatures. All matters related to creatures are arranged with the permission of Wajib al-Wujud and through these mediators. In the language of the Holy Qur'an, these creative means of grace are referred to by the titles of throne, chair, tablet, and pen. This research, conducted in a descriptive-analytical manner by examining the aforementioned theories from the perspective of the interpretations of various works, concludes that the divine throne represents the divine knowledge of beings and creatures, encompassing their quantity, quality, and modes of existence. God governs matters with this knowledge. Furthermore, the seat is the location of divine detailed knowledge, where beings and creations that were within the throne and at the level of divine summary knowledge are detailed and manifested in this order. As for the pen, the perfect human being can primarily be considered one of its interpretations, as the destiny of other beings is determined by him, albeit within the framework of divine will. Additionally, divine knowledge is also represented by the pen, through which the affairs of creatures are planned. Finally, the interpretations that present and elucidate the tablet as a vessel of divine knowledge, encompassing both general and specific matters pertaining to the planning of creatures, are deemed valid.

تبلیغات