تحلیل نقادانه کتاب درسنامه مهارت های پژوهشی
آرشیو
چکیده
درس «مهارت های پژوهشی» یکی از دروس سطح یک حوزه است. چند سالی است که معاونت پژوهش حوزه برای تدریس این درس، معاونت پژوهشی را در همه مدارس کشور راه اندازی کرده است و در این سال ها این درس، بدون متن آموزشی رسمی و مشخص در این مدارس تدریس شده است. پس از سال ها انتظار، معاونت پژوهش حوزه با همکاری مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه، متن آموزشی این درس با عنوان «درسنامه مهارت های پژوهشی» را تولید کرده است. این متن برای طلبه های مقطع دیپلم در ترم دوم پایه دوم و برای سیکلی ها در ترم اول پایه پنجم تدریس خواهد شد. در این مقاله این درسنامه بر اساس شاخص های محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی، تحلیل نقادانه شده است. برخی از نتایج این تحلیل عبارت اند از: 1. استفاده از کلمه «مهارت ها» به شکل جمع در عنوانِ درسنامه صحیح نیست. 2. درس های این درسنامه باید کارگاهی ارائه شود. 3. درسنامه به ویرایش محتوایی، ادبی و فنی نیاز دارد. 4. در انتخاب محتوای درسنامه به نیازها و رغبت های یادگیرندگان توجه لازم نشده است.A Critical Analysis of the Textbook Darsnāmih-yi Mahārat-hā-yi Pajūhishī (Research Skills Textbook)
The course “Research Skills” ( Mahārat-hā-yi Pajūhishī ) is one of the Level 1 seminary courses. For several years, the Seminary’s Research Department has established local research offices in all schools across the country to teach this subject. During this time, the course was taught without any official or standardized textbook. After years of anticipation, the Research Department, in collaboration with the Center for Compilation of Seminary Textbooks and Resources, has produced an instructional text entitled Darsnāmih-yi Mahārat-hā-yi Pajūhishī (Research Skills Textbook). This textbook is designated for seminary students at the diploma level in the second semester of the second year, and for those with lower secondary education in the first semester of the fifth year. In this article, the textbook is critically analyzed based on content, structural, formal, linguistic, and methodological criteria. Some of the findings of this analysis include: (1) the use of the plural form “skills” ( mahārat-hā ) in the textbook’s title is incorrect; (2) the lessons should be delivered in a workshop format; (3) the textbook requires content, literary, and technical editing; and (4) the selection of content does not sufficiently consider the needs and interests of the learners.







