آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۵

چکیده

جدایی میان امام و امت در زمان غیبت، جامعه اسلامی را در معرض تهدیدهای معنوی قرار می دهد. انگاره انتظار فرج یک آموزه کاربردیِ تربیتی برای مقابله با آسیب های دوری از امام مانند قساوت قلب و گمراهی از طریق حق است. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا با بررسی روایات انتظار فرج، مولفه های تربیتی مؤثر در این فرآیند تربیتی استخراج شود. در گام اول با مفهوم شناسی انتظار و فرج بخشی از ماهیت این باور تربیتی شناسایی می شود. در گام بعدی تمایز میان دو واژه تعجیل و استعجال در روایات کمک بیشتری به شناخت ما از حقیقت انتظار فرج خواهد کرد. در ادامه با بررسی عمیق تر روایات، عواملی را که در اثربخشی انتظار فرج دخیل هستند، شناسایی می کنیم. پنج عامل پنهان بودن زمان فرج، نزدیک دانستن زمان فرج، تصویر فاصله عمیق دنیای قبل و بعد از ظهور، ارزش ذاتی انتظار فرج و توجه به حضور امام در میان شیعیان عوامل مؤثر تربیتی هستند. تلاش می شود در هر بخش تحقیقات نوین روان شناختی مرتبط با هر مؤلفه مورد اشاره قرار گیرد. از این طریق می توان منظومه ای تربیتی براساس انگاره انتظار فرج طراحی نمود.

The Functional Mechanism of the Doctrine of Intizar al-Faraj in Enhancing Human Insight and Action During the Era of Occultation

The separation of Shiites from infallible Imams (peace be upon him) puts the Islamic society in a vulnerable position against various threats. In this situation, one of the most important and practical teachings is the concept of awaiting for the Imam (Intizar ul-Faraj), which can prevent the negative effects of the absence of the Imam to a large degree. In this research, an attempt will be made to extract effective educational components in this process by examining the narrations. In the first step, part of the nature of this educational belief is identified by sketching the conceptual framework of this dogma. In the following, we will identify the factors that are involved in the effectiveness of awaiting for Faraj by examining the narrations more profoundly. The five factors of the hiddenness of the time of Faraj, the proximity of the Faraj time, the depiction of the deep gap between the world before and after the Faraj, the intrinsic value of Faraj, and paying attention to the presence of the Imam are effective educational factors among Shiites. Attempts are made to mention new psychological research related to each component in each section.

تبلیغات