چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل عوامل علی و زمینه ای در موفقیت اجرای طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است که به صورت آمیخته اکتشافی متوالی گردآوری شد. انتخاب مشارکت کنندگان، براساس نمونه گیری هدفمند و از نوع نظری بود که با 19 نفر از خبرگان تربیت بدنی و بهداشت مدارس، مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند انجام و با روش داده بنیاد تحلیل شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران، کارشناسان و مربیان تربیت بدنی و بهداشت مدارس بودند که ابتدا به صورت تصادفی طبقه ای و سپس به صورت در دسترس تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان، کدگذاری باز و محوری داده ها انجام شد. در بخش کمی تحقیق نیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و لیزرل تحلیل شد. یافته ها نشان داد 21 عامل علی در قالب مقوله های محوری مهارت های روانشناختی، فضای ورزشی، عوامل مدیریتی، منابع انسانی و همراهی خانواده ها و نیز مقوله های زمینه ای که شامل اهداف و برنامه ها، میزان آگاهی جوامع، عوامل اجتماعی-فرهنگی و سبک زندگی است به موفقیت طرح ملی کنترل وزن و چاقی کمک می کند. همچنین براساس یافته ها تأثیر شرایط زمینه ای و عوامل علی بر کنترل وزن و چاقی دانش آموزان معنی دار بود. می توان گفت، آگاهی بخشی و توانمندسازی والدین، مدیران و معلمان مدارس، مدیریت یکپارچه و انسجام بین سازمانی نظام سلامت و آموزش و پرورش، سالم سازی تغذیه، همکاری رسانه ها و نهادینه سازی ورزش در دانش آموزان به موفقیت طرح کنترل وزن و چاقی کمک می کند.

تبلیغات