بررسی حقوقی فناوری بلاک چین در حمل و نقل دریایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حمل ونقل دریایی که مرسوم ترین شیوه حمل در عرصه تجارت بین الملل است، مستلزم انعقاد قراردادهایی چون قرارداد حمل ونقل میان متصدی و فرستنده کالا، قرارداد اجاره کشتی و... است. در این اثنا اسناد و مدارک بسیاری چون بارنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند که اغلب به شکل فیزیکی و در معرض خطراتی است. اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای دولتی و خصوصی بسیاری در جهت مدرنیزه کردن این فرایند کوشیده اند که اصولاً این تلاش ها به کوتاه شدن مدت زمان حمل ونقل و اجرای بهتر قراردادها کمک شایانی نموده است. یکی از فناوری های نوظهور که با خوش درخشیدن در عرصه اقتصاد توانست مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، فناوری بلاک چین است. با استفاده از این فناوری امنیت در قراردادهای بین المللی برای طرفین حفظ خواهد شد و همچنین سیستم حمل ونقل دریایی را از ابتدا تا انتها می توان در بلوک ها بررسی نمود. مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی به بررسی حقوقی استفاده از این فناوری در رابطه با مراحل حمل ونقل دریایی، آثار حقوقی و چالش های پیش رو می پردازد. برآنیم تا با کاوش در مبانی حقوقی بین المللی مانند کنوانسیون ها و قوانین نمونه، امکان اجرایی شدن بلاک چین را در کشور ایران نیز بسنجیم.Legal Examination of Blockchain Technology in Maritime Transport
As the predominant modality of international trade, maritime transport generates complex contractual relationships - including contracts of carriage, charter parties, and ancillary agreements - that traditionally rely on paper-based documentation, particularly bills of lading. The physical nature of these instruments creates systemic vulnerabilities to fraud, loss, and delays. Technological modernization initiatives by industry stakeholders have demonstrated potential to enhance efficiency and contractual reliability. Blockchain technology, with its decentralized, immutable ledger architecture, has emerged as a transformative solution for maritime contracting. Blockchain implementation offers three key legal advantages: (1) cryptographic security for contractual documentation; (2) real-time traceability of the transport lifecycle; and (3) automated execution through smart contracts. This normative descriptive-analytical study examines: 1) The legal implications of blockchain adoption in maritime transport processes; 2) Its legal effects on rights and obligations of maritime actors; and 3) Jurisdictional and regulatory challenges in implementation. The study evaluates Iran’s readiness for blockchain integration through comparative analysis of international frameworks - including the Rotterdam Rules and UNCITRAL Model Laws - while identifying necessary legislative adaptations.