تقابل جهان بینی توحیدی با جهان بینی سکولاریسم
آرشیو
چکیده
سکولاریسم یکی از آموزه ها و ایدئولوژی هایی است که در عصر مدرن در جهان غرب پدید آمده است. با تفکیک ابعاد وجودی انسان، سپردن هر کدام از نیازها به بخش خاصی، که سازو کار پرداختن به آن نیز در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است،. این انسان، دیگر نمی تواند دارای هویت حقیقی باشد، بلکه در وجود خود دچار یک گم گشتگی می گردد. لذا در این پژوهش سعی بر آن شد که با توجه به نظرات اندیشمندان غربی(هابرماس، گیدنز، برگر و...) و متفکران مسلمان(صدرالمتالهین، مصباح، آملی، مطهری و...) به بحث تقابل جهان بینی توحیدی و جهان بینی سکولار پرداخته شود. که نتایج تحلیل و توصیف اسناد و نظرات گواه بر این است که سکولاریسم برداشتی است که خاستگاه اجتماعی آن جوامع غربی است. از یک سو، محصول تعارض حاملان دین و اصحاب کلیسا با علم، منافع محرومان، عقل و واقعیات عینی، و از سوی دیگر، ناشی از تحولات نظری در دین مسیحیت است. و اکثریت عالمان دینی اذعان به این داشته اند که بحران مدرنیته و سکولاریسم یک بحران گذار است که همه را با خود درگیر کرده است، که با شکست تدریجی نظام مدرنیته دین گرایی در حال رشد و توسعه می باشد. که شاهد محکمی به شکست سکولاریزاسیون می باشد.Contrasting monotheistic worldview with secularism worldview
Secularism is one of the doctrines and ideologies that emerged in the modern era in the Western world. By separating the existential dimensions of humanity and assigning each need to a specific domain, where the mechanisms for addressing them are in conflict with one another, this human being can no longer possess a true identity; instead, they become lost within themselves. Therefore, this research aims to discuss the confrontation between the monotheistic worldview and the secular worldview, considering the views of Western thinkers (Habermas, Giddens, Berger, etc.) and Muslim thinkers (Sadr al-Muta'alehin, Misbah, Amoli, Motahhari, etc.). The results of the analysis and description of documents and opinions indicate that secularism is a perspective with a social origin in Western societies. On one hand, it is the product of the conflict between the bearers of religion and the clergy with science, the interests of the underprivileged, reason, and objective realities; on the other hand, it arises from theoretical transformations within Christianity. The majority of religious scholars have acknowledged that the crisis of modernity and secularism is a transitional crisis that has involved everyone, and with the gradual failure of the modernity system, religiosity is growing and developing, providing strong evidence against the success of secularization.