نابرابری های جنسیتی در دسترسی به حق آموزش: پیامدهای سیاست آموزشی مبتنی بر جنسیت طالبان بر زنان در افغانستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از زمان تسلط مجدد طالبان، زنان افغان با تهدیدهای قابل توجهی برای دسترسی به حق بر آموزش مواجه بوده اند. سیاست های مبتنی بر جنسیت طالبان مانع از حق آنها برای برخورداری از فرصت های آموزشی برابر و با کیفیت می شود. این مقاله پژوهشی وجود نابرابری های جنسیتی در دسترسی زنان به حق آموزش را با تمرکز خاص بر پیامدهای سیاست های آموزشی مبتنی بر جنسیت طالبان بررسی می کند. این مطالعه از رویکردی پدیدارشناختی، و ترکیبی از روش های کیفی و کتابخانه ای برای تحلیل جامع وضعیت استفاده می کند. این پژوهش با تکیه بر داده های اولیه جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، به شناسایی مسائلی می پردازد که زنان را در اثر محرومیت از دسترسی به آموزش متاثر کرده است. یافته ها حاکی است که سیاست های طالبان در زمینه آموزش بر اساس جنسیت است. نابرابری جنسیتی مؤلفه اساسی سیاست های آموزشی است. سیاست جنسیتی طالبان، زنان را نسبت به مردان در مرتبه نازلتر قرار می دهد و از حق تحصیل محروم می کند. این مطالعه نشان می دهد که سیاست محرومیت زنان از حق دسترسی به آموزش، پیامدهای زیانباری برای زنان افغان داشته است. این عواقب عمده عبارتند از طرد زنان از جامعه، افزایش بیکاری در میان زنان، افزایش فقر در میان زنانی که نان آور خانواده هستند، افزایش خشونت مردان، ازدواج های اجباری، ناراحتی های روانی و افسردگی، افزایش نرخ بی سوادی در میان زنان، و مردانه سازی سیاست ها و هنجارها در جامعه.Gender Inequalities in Access to the Right to Education: The Consequences of the Taliban’s Gender-based Educational Policy on Women in Afghanistan
Since the Taliban's second takeover, Afghan women have faced significant threats to access to the right to education. The Taliban's gender-based policies hinder their right to equal and quality educational opportunities. This research article critically examines the existence of gender inequalities in women's access to the right to education, with a specific focus on the consequences of the Taliban's gender-based educational policies. The study employs a phenomenological approach, combining qualitative and desk methods, to comprehensively analyze the situation. Drawing on primary data collected through a questionnaire, this research presents an understanding of the factors affecting women due to the exclusion of women from access to education. it was found that the Taliban policies on education are based on gender. Gender inequality is the key to educational policies. The gender-based policy of the Taliban made women inferior to men and excluded them from the right to education. The study identifies that the policy of women's exclusion from the right to access education had major harmful consequences for Afghan women. The major consequences are the exclusion of women from society, increased unemployment among women, increased poverty among women who were the breadwinners of their houses, increased use of violence by men, forced marriages, psychological distress and depression, increased illiteracy rate among women, and masculinization of the policies and norms in the society.