عوامل موثر بر مزیت های کارآفرینی گردشگری سلامت با تاکید بر مولفه های قیمت و رقابت (مورد مطالعه: غرب استان مازندران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: استان مازندران به دلیل داشتن آب وهوای مطلوب و جاذبه های طبیعی گردشگری از پتانسیل بالایی برای توسعه کارآفرینی گردشگری سلامت برخوردار است. با این حال، کارآفرینی گردشگری سلامت در این استان با چالش های متعددی مواجه است که می تواند بر مزیت قیمتی-رقابتی کارآفرینان فعال در این حوزه تأثیرگذار باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر مزیت های کارآفرینی گردشگری سلامت با تأکید بر مؤلفه های قیمت و رقابت در غرب استان مازندران است. روش شناسی: جامعه هدف تحقیق حاضر، شامل مدیران مراکز گردشگری سلامت غرب استان مازندران (مرکز گردشگری سلامت بام دریای نوشهر، بیمارستان خصوصی شهسوار، دهکده سلامت زانوس) بودند. در این تحقیق نمونه گیری به صورت غیر احتمالی به شیوه هدفمند از میان جامعه هدف انجام شد. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. از آنجا که این تحقیق به عوامل مؤثر بر مزیت های کارآفرینی گردشگری سلامت با تأکید بر مؤلفه های قیمت و رقابت در غرب استان مازندران از طریق تجارب مدیران این مراکز است؛ لذا از استراتژی پدیدارشناسی با استفاده از روش کلایزی بهره گرفته شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن است که مزیت قیمتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران دارای دو مؤلفه کاهش هزینه کارآفرینان گردشگری سلامت و مؤلفه کاهش هزینه های سفر گردشگران سلامت است و مزیت رقابتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران دارای دو مؤلفه بازاریابی هوشمندانه و مؤلفه منحصربه فرد بودن محصولات و خدمات گردشگری سلامت است. نتیجه گیری و پیشنهادها: به کارآفرینان گردشگری سلامت غرب استان مازندران پیشنهاد می شود تا با استفاده از روش های تأمین مالی خلاقانه مانند جذب سرمایه گذاران، اخذ وام های ارزان قیمت، اجرای طرح های مشارکتی و... برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود اقدام کنند و با ایجاد همکاری های راهبردی همچون ایجاد شبکه های همکاری با سایر بخش های گردشگری و درمانی برای به اشتراک گذاری منابع و کاهش هزینه ها و انعقاد قراردادهای بلندمدت با تأمین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای تضمین قیمت های مناسب تر یک مدیریت مالی مناسب داشته باشند. همچنین با بهبود فرآیندهای عملیاتی و مدیریتی مانند پیاده سازی سیستم های یکپارچه مدیریت اطلاعات و فرآیندها برای بهبود کارایی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برای افزایش بهره وری و ایجاد ساختار سازمانی متناسب با اهداف و نیازهای کسب وکار، این صنعت مهم کشور را ارتقا بخشند. نوآوری و اصالت: این تحقیق در حوزه کارآفرینی گردشگری سلامت غرب استان مازندران از جهت بررسی مؤلفه های قیمت و رقابت توسط سایر محققین مورد بررسی قرار نگرفته است و به توسعه دانش موجود در حوزه مزیت رقابتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران کمک می کند.Factors Affecting the Benefits of Health Tourism Entrepreneurship with Emphasis on Price and Competition Components (Case study: West Mazandaran Province)
Context and Purpose: Mazandaran province has a high potential for developing health tourism entrepreneurship due to its favorable climate and natural tourist attractions. However, health tourism entrepreneurship in this province faces several challenges that can affect the price-competitive advantage of entrepreneurs active in this field; therefore, the present study aims to identify the factors involved in the price-competitive advantage of health tourism entrepreneurship in western Mazandaran Province.
Design/methodology/approach: The target population of the present study included managers of health tourism centers in western Mazandaran province (Bam Darya Noshahr Health Tourism Center, Shahsavar Private Hospital, Zanus Health Village). In this study, non-probability sampling was conducted purposefully among the target population. Semi-structured interviews were used to collect data. Since this study seeks to identify the factors involved in the price-competitive advantage of health tourism entrepreneurship in western Mazandaran province through the experiences of managers of these centers, the phenomenological strategy using the Claise method has been used.
Findings: The research findings indicate that the price advantage of health tourism entrepreneurship in the west of Mazandaran province has two components: reducing the cost of health tourism entrepreneurs and reducing the travel costs of health tourists, and the competitive advantage of health tourism entrepreneurship in the west of Mazandaran province has two components: intelligent marketing and the uniqueness of health tourism products and services.
Conclusion: It is recommended that health tourism entrepreneurs in the west of Mazandaran province use creative financing methods such as attracting investors, obtaining low-cost loans, implementing partnership projects, etc., to secure their required financial resources and have appropriate financial management by creating strategic partnerships such as creating cooperation networks with other tourism and healthcare sectors to share resources and reduce costs, and concluding long-term contracts with suppliers and service providers to ensure more affordable prices. They will also improve operational and management processes, such as implementing integrated information management systems and processes to improve efficiency, training and empowering human resources to increase productivity, and creating an organizational structure that aligns with the goals and needs of the business of this important industry in the country.
Originality/value: This research has been conducted for the first time in the field of health tourism entrepreneurship in western Mazandaran province.