تجربه برند مقصد گردشگری: تحلیل علم سنجی و دستور کار پژوهش برای آینده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: طی دهه اخیر، تجربه برند مقصد گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین جنبه های برند در مقام نظریه و عمل برای ارتقای رقابت پذیری و پایداری شناخته می شود؛ لذا با توجه به وجود شکاف مقالات علم سنجی در زمینه تجربه برند مقصد، هدف کانونی مطالعه، سازمان دهی ادبیات در دسترس برای تجزیه و تحلیل مضامین مفهومی و شناسایی روندهای آینده پژوهش، در عرصه فوق است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع مروری و بر مبنای رویکرد علم سنجی استوار است و تکنیک های ارزیابی و رابطه ای هم تألیفی و هم رخدادی واژگان برای تحلیل اطلاعات اسنادی مبنا واقع شد. داده های جامعه آماری پژوهش از دو پایگاه وب آو ساینس و اسکوپس استخراج و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار وی او اس ویوور، استفاده گردید. یافته ها: تجربه برند مقصد مفهومی نوظهور بوده و به سرعت در میان نویسندگان تراز اول جهان، مجلات علمی و کشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری در حال توسعه است. براساس تحلیل هم واژگانی مشخص شد که مفهوم تجربه برند مقصد، ماهیتی چندبعدی دارد و حوزه های مفهومی مدیریت و برندسازی، انسان شناختی، رفتاری و فناوری اطلاعات را هدف قرار داده است. نتیجه گیری و پیشنهادها: رسانه های اجتماعی، پیشران های تجربه برند، ارزش ویژه برند، وفاداری، رضایت، توسعه مقصد، ارزش تجربی ادراک شده، رفتار پایدار و هم آفرینی ارزش تجربه از جمله حوزه های مفهومی فراگیر در راستای باز جهت گیری مطالعات برای ارتقای تجربه برند مقصد در آینده به شمار می آیند. نوآوری و اصالت: پژوهش حاضر به دلیل پوشش شکاف مطالعه مروری بر مبنای رویکرد علم سنجی در زمینه تجربه برند مقصد، دارای نوآوری بوده و بر غنای ادبیات مرتبط نیز افزوده است.Destination Brand Experience: A Bibliometric Analysis and Future Research Agenda
Context and Purpose: During the last decade, the competitive nature of the tourism industry has led to the emergence of the customer experience in destination branding as a competitive advantage through numerous conceptualizations that concentrate on different branding features. Considering the literature suffers from the deficit in destination brand experience (DBE) bibliometrics, the main goal of this study is to carry out a bibliometric analysis of the literature on DBE to evaluate how the destination brand experience has been structured and identify key themes and future research. Design/methodology/approach: The current research is a review study based on bibliometric analysis, to which evaluative and relational techniques were applied. To accomplish this, documents were collected from Web of Science (WoS) and Scopus databases, and VOSViewer was used for co-occurrence and co-authorship network analysis. Findings: The main findings indicate that the innovation and development in papers related to DBE and the special attention of prominent countries and journals in tourism to this concept show the growing interest in DBE. Additionally, based on the co-occurrence of keywords, it is determined that DBE is multidimensional in nature, and concepts related to management, behavioral issues, and technology-based media are the most thematic areas of study concerning DBE. Conclusion: Social media, brand experience dimensions, brand equity, loyalty, satisfaction, destination development, perceived experience, sustainable behavior, and co-creation of experience value are among the comprehensive conceptual areas of DBE and provide a direction for future research. Originality/value: The present study is innovative and has added value to the richness of related literature, covering the gap of a review study based on DBE's bibliometrics.