آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

زنجیره ارزش صنایع دستی، یک سیستم اقتصادی شامل مجموعه ای از فعالین و فعالیت های تجاری است که کسب وکار آن ها در امتداد یکدیگر، موجب تکامل و تجارت محصول، از تولیدکنندگان ابتدایی به مصرف کنندگان نهایی می شود و برای هر یک از فعالان شبکه، ارزش اقتصادی خلق می کند. از طرفی، صنعت گردشگری نیز به عنوان نزدیک ترین صنعت به صنایع دستی است که می تواند در جهت ایجاد و گسترش بازار صنایع دستی،  نقش حیاتی ایفا کند. در این پژوهش مفهوم و روند زنجیره ارزش صنایع دستی در دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر استان مازندران، به عنوان نمونه ای از روستاهای با شرایط نسبتاً مشابه به ویژه در مناطق شمالی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین مردم بومی و کارشناسان مربوطه صورت گرفته و تحلیل در SPSS و با آزمون T مستقل تک نمونه ای صورت گرفته است. تحلیل شاخص های زنجیره ارزش صنایع دستی در 7 متغیر نشان می دهد هر 7 متغیر زنجیره ارزش صنایع دستی شامل مصرف کننده، تولیدکننده، تکمیل کننده، خرده فروش، عمده فروش، تامین کننده و تسهیلگر در محدوده موردمطالعه وجود داشته و اثرگذار بوده است. بیشترین میانگین تاثیر را نقش «تسهیلگر» و «خرده فروشی» و کمترین تاثیر نسبی نیز در مولفه «تولیدکننده» و «مصرف کننده» ثبت شده است.

Examining the Indicators of the Handicrafts Value Chain in Asherstaq Rural District, the City of Behshahr, Mazandaran Province

The handicrafts value chain is an economic system comprising a network of actors and business activities that evolve and trade a product, from primary producers to final consumers, creating economic value for each actor in the network. Also, the tourism industry, as the sector most closely linked to handicrafts, plays a vital role in creating and expanding markets for handicraft products. This study examined the concept and process of the handicrafts value chain in Asherstāq rural destrict, the city of Behshahr, Mazandaran Province, as an example of villages with relatively similar conditions, especially in northern regions of the country. The research was conducted through the distribution of questionnaires among local residents and relevant experts, with data analysis performed using SPSS software and the one-sample independent T-test. The analysis of handicrafts value chain indicators across seven variables showed that all seven elements including, consumer, producer, processor, retailer, wholesaler, supplier, and facilitator exist and exert influence within the studied area. The highest average impact was observed in the roles of "facilitator" and "retailer," while the lowest relative impact was recorded for the components of "producer" and "consumer."

تبلیغات