آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۰

چکیده

گردشگران به دنبال تجربه های جدید و متنوع هستند و این تمایل سبب ایجاد مفاهیم جدیدی در زمینه ی گردشگری به نام واقعیت مجازی در گردشگری و گردشگری مجازی شده است. از این رو مطالعه در زمینه ی فن آوری های نوین به ویژه در بحث واقعیت مجازی اهمیت زیادی یافته است. هم چنین شناسایی انگیزه های گردشگران و توجه به خواسته ها و نیازهای آنان به ما در امر برنامه ریزی و بازاریابی کمک شایانی می کند. هدف پژوهش بررسی کاربرد واقعیت مجازی در گردشگری، به لحاظ کاربردی و عملکردی در استان مازندران و هم چنین بررسی انگیزه ی لذت جویانه (هدونیک) در گردشگری است. اطلاعات موردنیاز بر اساس روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه) تهیه شده است. جامعه ی آماری این پژوهش جمعی از گردشگران استان مازندران در نظر گرفته شده است. از آنجایی که جامعه ی آماری نامحدود است، حجم نمونه 385 برآورد شده است. نمونه ها به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. داده های گردآوری شده بر اساس روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد پردازش قرارگرفته اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که از میان متغیرهای پژوهش متغیر انگیزه لذت جویانه بر رفاه ذهنی تاثیر می گذارد. هم چنین متغیر رفاه ذهنی نیز بر استفاده مداوم تاثیر می گذارد. بنابراین چنانچه انگیزه لذت جویانه در گردشگران تقویت شود، رفاه ذهنی بیشتری برای آنها حاصل می شود. هم چنین هرچه گردشگران در یک مقصد، رفاه ذهنی بیشتری را تجربه کنند، تمایل بیشتری برای تجربه ی مجدد و استفاده مداوم از آن مقصد را دارند. در حالیکه؛ متغیرهای سهولت درک شده گردشگری مجازی، سودمندی درک شده گردشگری مجازی و لذت درک شده گردشگری مجازی بر متغیر رفاه ذهنی تاثیر نمی گذارند.

Analysis of hedonic motivation and application of virtual reality in tourism (Mazandaran Province)

Tourists are looking for new and diverse products and experiences, and this desire has led to the creation of new concepts in the field of tourism called virtual reality in tourism and virtual tourism. Therefore, the study of new technologies has become very important, especially in the discussion of virtual reality. On the other hand, identifying the motivations of tourists and paying attention to their wants and needs helps us in planning and marketing. The purpose of this study is to investigate the application of virtual reality in tourism, in terms of application and function in Mazandaran province and also to investigate hedonic motivation in tourism. The required information has been prepared based on the documentary and field method (questionnaire). The statistical population of this study is a group of tourists in Mazandaran province. Since the statistical population in this study is unlimited, the sample size is estimated to be 385. Samples were also randomly selected. The collected data were processed based on descriptive and inferential statistical methods. The results show that among the research variables, the hedonic motivations affect subjective well - being. Also, the subjective well - being variable also affects continuous use. Therefore, if the hedonic motivations to tourists is reinforced, more mental well - being is achieved. Also, if tourists experience a more mental well – being they use that destination again. the results show that, the Perceived ease-of-use of virtual tourism, perceived usefulness of virtual tourism and perceived pleasure of virtual tourism don't affect the variable subjective well - being.

تبلیغات