آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۰

چکیده

اینترنت و به طور خاص شبکه های اجتماعی تجربه گردشگری را به اشکال مختلف تغییر داده است به این صورت که برنامه ریزی سفر را به شدت متاثر و شیوه به خاطر آوردن تجربیات را به کلی دگرگون ساخته است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تجربیات به یاد ماندنی گردشگری یکی از بهترین پیش بینی کننده های رفتارهای آتی گردشگران است. در این راستا، روستای ابیانه جزو آثار ملی کشورمان است و به دلیل ساختار خاص معماری آن و طرز قرارگیری بناها پدیده جالب و ارزشمندی است و هر ساله گردشگران بی شماری از این روستا بازدید می کنند. هدف پژوهش حاضر این است که ارتباط میان اشتراک گذاری تجربیات به یاد ماندنی گردشگری در شبکه های اجتماعی و تمایل به بازدید از مقصدهای گردشگری روستایی تاریخی را در این روستا مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و جزو تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگرانی است که از روستای ابیانه بازدید کرده اند. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار معادلات ساختاری Smart-PLS است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که چشم اندازها تاثیر مثبت و معناداری بر متغیرهای وابسته پژوهش یعنی (اشتراک گذاری تجربیات در شبکه های اجتماعی و تمایل به بازدید از روستاهای گردشگری تاریخی دیگر) دارد. اما سایر متغیرهای مستقل مانند تعامل با جامعه محلی و جذابیت های محلی تاثیر معنادار و مثبتی بر متغیرهای وابسته ندارند.

Explaining the role of sharing memorable tourism experiences in social networks on the intention to visit rural destinations (case study: Abyaneh historical village)

The Internet and especially social networks have changed the tourism experience in different ways, in such a way that it has greatly affected travel planning and completely changed the way of remembering experiences. Recent research shows that memorable tourism experiences are one of the best predictors of tourists' future behaviors. In this regard, Abyaneh village is one of the national monuments of our country, and due to its special architectural structure and the way the buildings are placed, it is an interesting and valuable phenomenon, and countless tourists visit this village every year. The purpose of this research is to investigate the relationship between sharing memorable tourism experiences in social networks and the desire to visit historical rural tourism destinations in this village. This research is of descriptive-analytical type and is considered as applied research. The statistical population of the research includes tourists who visited Abyaneh village. The data analysis tool is Smart-PLS structural equation software. The results of this research show that perspectives have a positive and significant effect on the dependent variables of the research, namely (sharing experiences in social networks and willingness to visit other historical tourism villages). But other independent variables such as interaction with the local community and local attractions do not have a significant and positive effect on the dependent variables.

تبلیغات