تحلیل فضایی شاخص های اجرای شبکه معابر در طرح های هادی روستایی (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان شهرکرد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه طرح های هادی باهدف سامان دهی و بهسازی بافت کالبدی نواحی روستایی انجام می شود؛ در این راستا میزان موفقیت طرح هادی اجراشده و رضایت مندی مردم یکی از مهم ترین موضوعات مورد مطالعه در جغرافیا است. ازاین رو لازم است عوامل و نیروهای محرک بر اجرای شبکه معابر روستایی در طرح های هادی ناحیه مورد مطالعه شناسایی شوند. در این راستا در این مطالعه تلاش شده است تا به وضعیت شاخص های اجرای شبکه معابر در طرح های هادی در مناطق روستایی شهرستان شهرکرد پرداخته شود. روش شناسی مطالعه از نوع تبیینی علّی به شیوه پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسش نامه و مشاهده میدانی در 10 مورد از روستاهایی که اجرای شبکه معابر در طرح های هادی مورد توجه بوده است، انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه مسئولان محلی(شورا و دهیار و مسئولین بخشداری و...) و مردم محلی روستاهای مورد مطالعه هستند که براساس تعداد خانوار ساکن (6693) در روستاهای موردمطالعه، حجم نمونه برابر 220 نفر برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد که همبستگی و شاخص الگوی ساخت شبکه با مقدار 485/0 کمترین همبستگی را با اجرای شبکه معابر روستایی در طرح های هادی دارند، همچنین نتایج تحلیل فضایی شبکه معابر در طرح های هادی نشان می دهد که بیشترین میزان رتبه شبکه معابر در طرح های هادی مربوط به روستاهای وانان، شمس آباد، خوی، سورک، هرچگان و کمترین رتبه مربوط به روستاهای امامزاده، مرغملک، پیر بلوط است. نتایج ضریب مسیر نشان می دهد که در بین ابعاد چهارگانه مورد بررسی برای طرح هادی بعد الگوی ساخت شبکه با ضریب مسیر 245/0 ، بعد شیب شبکه با ضریب مسیر 230/0 به ترتیب بیشترین تأثیر را در طرح هادی داشته اند و بعد از آن ها بُعد معماری و منظر با ضریب 237/0 قرار دارند و در انتها کمترین تأثیر را بعد سطح و پوشش شبکه با ضریب 158/0 داشته اند.Spatial Analysis of Road Network Implementation Indices in Rural Guidance Plans (Case Study: Villages of Shahrekord County)
Today, development projects are being carried out in rural areas with the aim of organizing and improving their physical structure. In this regard, the success rate of these development projects and the satisfaction of local people are among major subjects studied in geography. Therefore, it is necessary to identify the factors and driving forces behind implementing rural road networks in these development projects in the research area. In this study, an attempt has been made to explore the status of road network implementation indices in development projects undertaken in rural areas of Shahrekord County. The research is explanatory-causal and field survey, questionnaires and field observations have been employed in 10 target villages where road networks in development projects have come under spotlight. The study population includes local authorities and residents of the target villages. Based on the number of households (n=6,693) in the studied villages, a sample size of 220 people was calculated. The pattern index of road network construction (0.485) is weakly correlated with the implementation of rural road networks in development projects. Furthermore, the results of spatial analysis of road networks in development projects suggest that he villages of Vanan, Shamsabad, Khoy, Surak, Herchegan have the highest rank of road networks in development projects, while the villages of Imamzadeh, Morghamalak, and Pir Balut have the lowest rank. The results of path coefficient indicate that among the four dimensions investigated for development projects, the network construction with a path coefficient of 0.245, and slope with a path coefficient of 0.230 have the highest impact, respectively, followed by architectural and landscape with a coefficient of 0.237. Finally, the coverage and surface dimension have the lowest impact with a coefficient of 0.158.