Analyzing the Political Education Model in Martyr Soleimani's Ideology through Causal Layered Analysis (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
منبع:
Iranian Review of Foreign Affairs, Volume 14, Issue 37- Serial Number 1, Winter and Spring 2023
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۲۲۵ - ۲۴۴
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۹
آرشیو
چکیده
Political training strengthens and deepens a person's insight and attitude and integrates him into an authentic person, capable of gaining independent political insight, knowledgeable, and influential in local, regional, and global political stances. Since political training is one of the essential and basic concepts and determinant mechanisms involved in the political behavior of the citizens of a society, addressing this issue is vital. Martyr Soleimani's school, now considered a model, takes inspiration from influential models and prototypes like Islamic figures, the Quran, Nahj al-Balagheh, and certainly Imam Khomeini and Imam Khamenei's school, while maintaining its' own identity and distinctiveness. Therefore, the purpose of the present study is to identify the model that Martyr Soleimani followed for his political training and to answer the question of what model Martyr Soleimani pursued in the course of his political training. The present article has investigated and explained the model of political training in Martyr Soleimani School in four levels of litany, experiential, discourse, and mythological analysis by descriptive and analytical methods using library sources and the model of layered analysis of causes. The results of the study, which was carried out with careful investigation of martyr Soleimani's speeches and testament besides his views, indicate that the most explicit and most comprehensive issues in the field of ideological, cultural, and political areas, especially the subject of his political training, was influenced by the Imam Ali's (PBUH) great work,Nahj al-Balagheh, in his sermons, letters, and words.تبیین الگوی تربیت سیاسی منطبق بر نهج البلاغه در مکتب شهید سلیمانی با بهره گیری از روش تحلیل لایه به لایه علی
تربیت سیاسی بینش و نگرش انسان را تقویت و تعمیق می بخشد و او را در قالب فردی اصیل، قادر به کسب بینش سیاسی مستقل، آگاه و تأثیرگذار در مواضع سیاسی محلی، منطقه ای و جهانی می سازد. از آنجایی که تربیت سیاسی یکی از مفاهیم اساسی و اساسی و سازوکارهای تعیین کننده در رفتار سیاسی شهروندان یک جامعه است، پرداختن به این موضوع امری حیاتی است. مکتب شهید سلیمانی که اکنون الگو محسوب می شود، با حفظ هویت و ممتاز خود، از الگوها و نمونه های تأثیرگذار مانند شخصیت های اسلامی، قرآن، نهج البلاغه و قطعاً مکتب امام خمینی و امام خامنه ای الهام می گیرد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگویی است که شهید سلیمانی برای تربیت سیاسی خود از آن پیروی کرده و به این سؤال پاسخ دهد که شهید سلیمانی در دوره تربیت سیاسی خود چه الگوی را دنبال کرده است؟ مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای و الگوی تحلیل لایه ای علل، به بررسی و تبیین الگوی تربیت سیاسی در مدرسه شهید سلیمانی در چهار سطح لیتوانی، تجربی، گفتمانی و تحلیل اسطوره ای پرداخته است. نتایج پژوهش که با بررسی دقیق سخنان و وصیت نامه شهید سلیمانی در کنار دیدگاه های وی انجام شد، بیانگر آن است که صریح ترین و جامع ترین مسائل در حوزه عقیدتی، فرهنگی و سیاسی، به ویژه موضوع تربیت سیاسی وی، متأثر از اثر بزرگ امام علی (ع) نهج البلاغه در کلام و خطبه های ایشان بوده است.