بررسی هویت ملی در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اهواز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش به بررسی مقایسه هویت ملی بین دانش آموزان عرب، لر بختیاری و سایر (دزفولی، شوشتری، بهبهانی وغیره) نواحی چهارگانه شهر اهواز با رویکرد کمّی و با روش پیمایش در میان جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 پرداخته است. مقاله حاضر با حجم نمونه 385 نفر، با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام شده است. ابزار مورداستفاده پرسشنامه هویت ملی بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره MANOVA در محیط نرم افزار Spss 26 صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که هویت ملی در بین دانش آموزان (عرب، لر بختیاری و سایر) بالاتر از حد میانگین بوده ولی از میان ابعاد شش گانه در بعد زبانی فرهنگی و بعد تاریخی هویت ملی تفاوت معنی دار مشاهده شده است.Investigation of National Identity Among Second-Grade High School Students in Ahvaz
This study compared national identity among Arab, Lor-Bakhtiari, and other (Dezfuli, Shushtari, Behbahani, etc.) students from the four districts of Ahvaz using a quantitative approach and survey method among the statistical population of male and female students in the second grade of secondary school in the academic year 2022-2023. A sample size of 385 individuals was determined using Cochran's formula, and cluster random sampling was employed for data collection. The research instrument was a national identity questionnaire, the validity and reliability of which were confirmed. Data analysis was performed using the multivariate analysis of variance (MANOVA) test in the Spss 26 software environment. The findings indicate that national identity among students (Arab, Lor-Bakhtiari, and others) was above average, but between the six dimensions, significant differences were observed in the linguistic-cultural dimension and the historical dimension of national identity.