تدوین برنامه درسی سالانه شاخص های مکتب شهید سلیمانی در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، دوم و دانشگاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه درسی سالانه شاخص های مکتب شهید سلیمانی در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، دوم و دانشگاه بود. (هدف) روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی با رویکرد اکتشافی نظام مند با استفاده از تحلیل محتوای تلخیصی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان، دبیران و اساتید دانشگاهی آشنا با مکتب شهید سلیمانی، دارای حداقل 10 سال سابقه تدریس و تجربه مشارکت در طراحی برنامه درسی در آموزش وپرورش و آموزش عالی بود (18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. مصاحبه با در نظر گرفتن شاخص های مکتب شهید سلیمانی (اعتقادی، سیاسی، اخلاقی، جهادی، اجتماعی و ولایت مداری) در کتاب های هدیه های آسمان (ابتدایی)، پیام های آسمان/دین و زندگی (متوسطه اول و دوم) و معارف اسلامی (دانشگاه) انجام گردید. (روش) بخش های موردبررسی در برنامه درسی شامل اهداف کلی، اهداف جزئی و رفتاری، وسایل موردنیاز، روش تدریس و نحوه ارزشیابی بود. روایی و پایایی ابزار به تأیید رسید. نتایج هر یک از ابعاد به تفکیک شاخص های مکتب شهید سلیمانی و به تفکیک دروس و مقاطع در قالب برنامه درسی آورده شده است. (یافته ها)Compilation of the annual curriculum of Shahid Soleimani school indicators in primary, first, second and university levels
The aim of the current research was to compile the annual curriculum of Shahid Soleimani school indicators in elementary, first, second and university levels. The research method was qualitative studies with a systematic exploratory approach using summary content analysis. The statistical population of the research included teachers, professors and university professors familiar with the Shahid Soleimani School, with at least 10 years of teaching experience and experience of participating in curriculum design in education and higher education (18 people until reaching theoretical saturation). The research tools included systematic library study and exploratory (semi-structured) interview. Interview considering the indicators of Martyr Soleimani's school (religious, political, moral, jihadist, social, and provincial) in the books "Gifts of Heaven" (primary), "Messages of Heaven/Religion and Life" (first and second grade) II) and Islamic studies (university) were done. The studied sections in the curriculum included general goals, partial and behavioral goals, required tools, teaching methods and evaluation methods. The validity and reliability of the instrument was confirmed. The results of each of the dimensions are presented according to the indicators of the Shahid Soleimani School and according to the courses and sections in the curriculum format.