شناسایی و تبیین بسترها و عوامل مؤثر در آموزش و توانمندسازی مدیران فرهنگی سپاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مهمترین دارایی سازمان، سرمایه انسانی توانمند است. برای دستیابی به این دارایی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی و توانمندسازی ضروری است و از مهمترین متغیرهای مؤثر در این امر عبارتند از: بسترها و عوامل مؤثر در آموزش و توانمندسازی. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین بسترها و عوامل مؤثر در آموزش و توانمندسازی مدیران فرهنگی سپاه که از حیث هدف کاربردی و از انواع پژوهش های کیفی بوده که براساس روش اکتشافی انجام شد و برای افزایش اعتبار آن از روش های لینکلن و گوبا (مقبولیت، تأییدپذیری، وابستگی و قابلیت انتقال) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران فرهنگی راهبردی و ستادی بودند که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل آن ها از روش تحلیل مضمون و تحلیل تفسیری استفاده شد. پس از تحلیل و سازماندهی یافته ها، مشخص شد: «مکان مناسب، تجهیزات و ابزارها، نظامات، علاقه مندی و انگیزه مدیران فرهنگی به آموزش» به عنوان بسترها و «اساتید خبره و با دانش، فراگیران علاقمند، متن و محتوای آموزشی مناسب و اهتمام مدیران ارشد به آموزش» به عنوان عناصر و «مدارک و مستندات، سیستم ها و فناوری اطلاعات، مهارت و قابلیت ها، فرهنگ سازمانی و ارتباطات و تعاملات» به عنوان عوامل راهبردی، بیشترین اثر را در آموزش و توانمندسازی مدیران فرهنگی سپاه بر عهده دارند.Identifying and explaining the platforms and effective factors in the training and empowerment of IRGC cultural managers
The most important asset of the organization is the capable human capital. In order to achieve this property, it is necessary to plan and implement training and empowerment courses, and among the most important variables in this matter are: platforms and effective factors in training and empowerment. The purpose of the current research is to identify and explain the platforms and effective factors in the training and empowerment of IRGC cultural managers, which is an applied purpose and a type of qualitative research that was conducted based on the exploratory method, and to increase its validity, Lincoln and Goba methods (acceptability, verifiability, dependence and transmissibility) were used. The statistical population of the research was strategic cultural managers and staff who were selected by purposeful sampling. Data were collected through semi-structured interviews and thematic analysis and interpretive analysis were used to analyze them. After analyzing and organizing the findings, it was determined: "suitable place, equipment and tools, systems, interest and motivation of cultural managers to education" as platforms and "expert and knowledgeable professors, interested learners, suitable educational text and content, and efforts of managers" Arshad to education" as elements and "documents and documentation, systems and information technology, skills and capabilities, organizational culture and communication and interactions" as strategic factors, have the greatest effect in training and empowering the cultural managers of the IRGC.