تأثیر رسانه های اجتماعی بر احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش تغییرات فرهنگی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارآمدی نظام ازجمله مؤلفه هایی است که بدون وجود آن توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی امکان پذیر نیست و پرداختن به این موضوع دارای اهمیت زیادی می باشد؛ چراکه اختلال در احساس شهروندان از کارآمدی نظام، پیشرفت هر نظامی را مختل می کند. در این راستا، در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از نظریه های چهارچوب بندی و برجسته سازی و همچنین داده های ارائه شده در موج هفتم «پیمایش ارزش های جهانی» (WVS) که با حجم نمونه 1499 نفری از تمام شهروندان ایرانی به دست آمده؛ به آزمون تأثیر رسانه های اجتماعی بر روی احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی بپردازیم. روش تحلیل داده ها کمّی و از نوع الگوسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس بود. در این زمینه اولاً، نتایج ماتریس همبستگی نشان می دهد که رسانه های اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی رابطه منفی و معناداری دارند و باعث تضعیف این احساس در میان افراد می شوند. ثانیاً، اینکه، نتایج الگوی سازی معادلات ساختاری نشان می دهد که رسانه های اجتماعی با احساس کارآمدی مجلس شورای اسلامی از طریق ارزش های سکولار و رهایی رابطه معنی دار و منفی ای داشته اند و منجر به کاهش احساس کارآمدی مجلس توسط افراد شده اند.The impact of social media on the sense of effectiveness of the Islamic Consultative Assembly with emphasis on the cultural change
The efficiency of the system or as some experts call it "secondary legitimacy" is one of the components without which economic, cultural and political development is not possible, and addressing this issue is very important because the disturbance in the citizens' sense of the efficiency of the system, progress It directly disrupts the system. In this regard, in this research, an attempt has been made to test the effects of social media on the sense of efficiency of the Islamic Council through secular-rational values and liberation values.
Objectives: The main objective of this research is to explain the mechanisms by which social media causes the formation of negative feelings about the functioning of the Islamic Council among citizens.
Question: The main and important question of this research is how social media, through the intensification of secular values and values of liberation, causes the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Hypothesis: The important hypothesis of this research is that social media by intensifying secular values and values of liberation in society can cause the formation of negative feelings about the performance of the Islamic Council among citizens.
Method: The method of data analysis was quantitative and structural equation modeling using Amos software.
Results: In this context, first, the results of correlation matrix show that social media have a negative and significant relationship with the sense of efficiency of the Islamic Council and weaken this feeling among people. Second, the results of structural equation modeling show that social media has a significant and negative relationship with the sense of effectiveness of the Islamic Council through secular values and liberation, and has led to a decrease in the sense of effectiveness of the parliament by individuals. Is.