سیاست گذاری تکنولوژی و بحران های منطقه ای دهه سوم قرن بیست و یکم (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
موضوع بحران های منطقه ای در شمار پرونده هایی است که مورد توجه دانش پژوهان و کنشگران قلمرو دانشی روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای است. این امر از این جهت اهمیت دارد که بحران های منطقه ای با تسری بر محیط پیرامونی خود ممکن است بر منطقه درگیر بحران و یا نظام بین الملل اثرگذار باشد. بحران های منطقه ای بسته به تحولات منطقه ای و یا زمینه های بحران زا، در اشکال مختلفی ظهور و بروز می یابند. هدف پژوهش حاضر ارائه فهمی روشن از بحران های منطقه ای در دهه سوم از قرن بیست و یکم می باشد. از منظر نویسنده دهه سوم قرن بیست و یکم با عبور از جامعه شبکه ای به هوش مصنوعی که متأثر از تحولات «فنّاورانه» رخ داده است، چونان ظرفی برای بحران های طولانی مدت، با شدت زیاد و غافل گیری بسیار بالا در مناطق مستعد بحران عمل می کند. پژوهش حاضر به این مسئله توجه دارد که دهه سوم قرن بیست و یکم با نشانگانی از بحران های هویتی، ساختاری و ژئوپلیتیک از سال های نظام دوقطبی متمایز می شود. بیشتر این بحران ها در تحولات فنّاورانه ریشه دارد که در سطح جهانی رخ داده است. این تحولات جدید را می توان در قالب ضرورت های «ژئواکونومی راهبردی» تحلیل کرد. چنین انگاره ای به مفهوم پیوند ابزارهای صنعتی، راهبردهای امنیت منطقه ای، فنّاوری نوین و بهره گیری از هوش مصنوعی اشاره دارد. فنّاوری های ارتباطی و ابزارهای اطلاعاتی می تواند بر معادله قدرت و بقای سیاسی بازیگران تأثیرگذار باشد. علت اصلی شکل گیری چنین فرایندی را باید در واقعیت های «سیاست گذاری فنّاوری» قدرت های بزرگ و بازیگران منطقه ای دانست. توضیح آنکه فنّاوری در موج سوم انقلاب فنّاورانه، قابلیت تکثیر و گسترش دارد و این امر چالش هایی را برای قدرت های بزرگ پدید آورد. اصلی ترین چالش تکثیر قابلیت های فنّاورانه را باید در «تغییر موازنه قدرت»، «ظهور گروه های هویتی» و «چالش های تصاعدیابنده منطقه ای» دانست. پرسش اصلی مقاله این است که سیاست گذاری فنّاوری چه ویژگی هایی دارد و چه تأثیری بر بحران های منطقه ای دهه سوم قرن بیست و یکم داشته است؟ فرضیه مقاله این است که «سیاست گذاری فنّاورانه قرن بیست و یکم به گذار از جامعه شبکه ای به هوش مصنوعی معطوف است و این امر به ظهور نشانه های بحران تصاعدیابنده و منطقه آشوب زده منجر شده است؛ زیرا هرگونه تغییر و تحول در شکل بندی های فنّاورانه، زمینه تغییر در موازنه قدرت، شکل یابی هویت مقاومت و برساختگی نظم جدیدی در نظام جهانی خواهد شد. علت اصلی چنین فرایندی را باید در موضوعات و مفاهیمی از جمله تغییر موازنه قدرت، ظهور گروه های هویتی و بحران های تصاعدیابنده منطقه ای همانند جنگ اسرائیل در غزه و لبنان جست». هر یک از مؤلفه های یاد شده را می توان بخشی از سیاست امنیتی بازیگران منطقه ای و قدرت های بزرگ دانست که در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا در شکل های متفاوتی تجلی می یابد. ژئو اکونومی قدرت در جنوب غرب آسیا، ماهیت پیچیده و درهم تنیده ای دارد که هم فهم آن را بسیار دشوار و هم کنشگری در این وضعیت پیچیده را به مؤلفه های بسیار گره می زند. بحران غزه را می توان در زمره اصلی ترین چالش های امنیتی قرن بیست و یکم دانست که تابعی از ضرورت های «ژئو اکونومی راهبردی» می باشد که بسیاری از معادلات گذشته را دستخوش تغییر کرده است.Technology Policymaking and Regional Crises in the Third Decade of the Twenty-First Century
Regional crises remain a central concern for scholars and practitioners in the fields of international relations and regional studies. The significance of the issue lies in the potential for such crises to reverberate beyond local borders, influencing both the affected region and the broader international system. Depending on the regional context and underlying causes, these crises can take on various forms. This study aims to offer a clear understanding of regional crises in the third decade of the twenty-first century. I argue that this decade—marked by the transition from a networked society to one driven by artificial intelligence, shaped by technological transformations—has created fertile ground for long-term, high-intensity, and unpredictable crises, particularly in volatile regions. The study takes note of the fact that the third decade of this century is distinguished from the bipolar era in terms of identity-based, structural, and geopolitical crises, many of which are rooted in global technological developments. These shifts can be analyzed within the framework of “strategic geoeconomics,” referring to the interconnection between industrial tools, regional security strategies, new technologies, and artificial intelligence. Communication technologies and information tools are now critical factors in shaping the balance of power and the political survival of key actors. At the heart of this process is the technology policymaking of global powers and regional players. In the third wave of the technological revolution, technologies have become increasingly replicable and diffuse, posing major challenges for great powers. The core of this challenge lies in the changing balance of power, the rise of identity-driven groups, and the escalation of regional crises. The central question of this article is: What are the defining features of technology policymaking, and how has it shaped regional crises in the third decade of the twenty-first century? The article’s main hypothesis is that twenty-first-century technology policymaking is concerned with the shift from a network society to an AI-driven order, giving rise to escalating crises and chaotic regions. This is because any transformation in technological configurations has triggered shifts in power balance, the formation of resistance identities, and the emergence of a reconfigured global order. The main cause of this process can be traced to concepts such as changing power dynamics, rise of identity groups, and escalating regional crises such as Israel’s wars in Gaza and Lebanon. Each of these factors can be viewed as part of the security strategies of both regional players and global powers, manifesting in different forms across various regions—including Southwest Asia. The geoeconomics of power in this region is deeply complex and interwoven, making it difficult to understand and making any relevant action contingent upon multiple interrelated factors. The Gaza crisis, in particular, stands out as one of the most critical security challenges of the twenty-first century, fundamentally shaped by strategic geoeconomic imperatives that have disrupted prior regional and global assumptions.