بررسی تطبیقی عامل وحشت آفرین و کارکرد آن در آثار حمیدرضا شاه آبادی (لالایی برای دختر مرده، چاه تاریکی و کابوس های خنده دار) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۳۵ - ۶۵
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل چند رمان نوجوان ایرانی از یک نویسنده است تا از دید عامل وحشت آفرین بررسی و روشن شود این آثار ایرانی، تقلیدی صرف از آثار غربی است یا با ویژگیهای فرهنگی ایرانی وفق داده شده است و مشخص شود به کارگیری هیولا در این رمانها چه کارکردی دارد. برای این منظور سه کتاب شاخص در این زمینه یعنی لالایی برای دختر مرده، چاه تاریکی و کابوس های خنده دار انتخاب شد که هیولای ملموسی دارند؛ سپس، هیولای هر اثر از چند جنبه یعنی از نظر ماهیت، ماجراها و مفاهیم نمادین، بررسی و تحلیل شد. هم چنین برای مشخص شدن نوآوریها، این رمانها با نمونه های مشابه در آثار وحشت، اساطیر و افسانه ها مقایسه شد. بررسی تطبیقی عامل وحشت آفرین و کارکرد آن در این سه اثر، نشان داد که نویسنده، هوشمندانه و با شناخت صحیح از ذائقه مخاطب، مؤلفه های ژانر وحشت و بویژه هیولا را به کار می گیرد تا از جذابیت ذاتی ژانر وحشت بهره ببرد و مخاطب را جذب دنیای بازسازی شده تاریخی خود کند. مطمئناً ترکیب تاریخ با وحشت، از یک سو می تواند بر جذابیت و خلاقیت اثر بیفزاید و از سوی دیگر ترکیب تاریخ با عناصر ماوراءالطبیعه وحشت به باورپذیری داستان کمک کند. همین ترکیب تاریخ دوران قاجار با هیولاهای ژانر وحشت است که این سه داستان را از هرگونه مشابه خارجی یا داخلی متمایز می سازد و آنها را حتی با وجود تکراری بودن برخی حوادث و مضمونها بدیع و نوآورانه جلوه می دهد.A comparative investigation of the horror factor and its function in Hamidreza Shahabadi's novels (Lullaby for a Dead Girl, Well of darkness, and Funny Nightmares)
Hamidreza Shahabadi, a storyteller and history graduate, has shown his interest in using the elements of the horror genre, in his adolescent novels. The purpose of this research is to investigating and analysis the adolescent novels of this author; lullaby for dead girl, well of darkness, and funny nightmares, to be examined from the point of view of the Horror-causing factor to make it clear that these works are imitations of foreign works or adapted to Iranian cultural and native characteristics and the function of the monster in these works should be determined. To achieve this purpose, the monster of three book was investigating and analysis from several aspects, in terms of nature, the adventures and incidents they follow and the symbolic concepts they have and were compared with similar works or themes of the horror genre. A comparative study of the horror factor and its function in Shahabadi's three novels showed that the author, intelligently and with a correct understanding of the audience's taste, uses the elements of the horror genre and especially the monster to give a new flavor to the narrative of history and take advantage of the appeal of the horror genre and attract the audience to its reconstructed historical world and in this way. The combination of the history of the Qajar era with the monsters of the horror genre distinguishes these three stories from any foreign and domestic counterparts, and even by repeating some events and themes, it makes them appear original and unique.