The Effectiveness of Music Therapy on Behavioral Problems in Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder
آرشیو
چکیده
Objective: The present study aimed to investigate the effectiveness of music therapy on behavioral problems in children with high-functioning autism spectrum disorder.Methods: The research method of this study was quasi-experimental using a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included high-functioning children with autism spectrum disorder in special schools and counseling centers of Bandar Anzali city during the academic year 2023-2024. A total of 30 individuals were selected using purposive sampling and randomly assigned to two groups: experimental (15 individuals) and control (15 individuals). The Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL) was used for both groups. The experimental group received ten 45-minute sessions of music therapy intervention, while the control group received no intervention. After the completion of the therapy sessions, the questionnaire was administered again to both groups. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) statistical method with SPSS-27 software at a significance level of p < 0.05.Results: The results showed that music therapy is effective in improving behavioral problems of high-functioning children with autism spectrum disorder (p < 0.05).Conclusion: Therefore, it can be concluded that music therapy can be used to improve behavioral problems of high-functioning children with autism spectrum disorder in schools or rehabilitation centers.اثربخشی موسیقی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم با عملکرد بالا
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم با عملکرد بالا بود. روش: روش تحقیق این پژوهش نیمه آزمایشی به صورت طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در مدارس استثنایی و مراکز مشاره شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 30 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر)، جای گرفتند. از پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ (CBCL، آخنباخ و رسکورلا، 2001) بر روی گروه ها استفاده شد. گروه آزمایش ده جلسه 45 دقیقه ای تحت درمان برنامه موسیقی درمانی قرار گرفت و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات درمان، پرسشنامه مجددا بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس و با نرم افزار SPSS-27 در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد، موسیقی درمانی بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا موثر است (05/0p<). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت از روش موسیقی درمانی جهت بهبود مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم با عملکرد بالا در مدارس یا مراکز توانبخشی می توان استفاده کرد.