کلیدواژه‌ها: Gender leadership Representation Staff

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۱ - ۷۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷

چکیده

 Objective: This study investigated Gender-Leadership in the ivory tower, a survey of higher education institutions in Taraba State, Nigeria.Methods: A descriptive survey design was adopted for the study. A simple random sampling method was used to select a sample size of 372 academic and non-academic staff for this study. The instrument used for the study was the Gender-Leadership Questionnaire (GLQ). Hypotheses were tested at 0.05 level of significance using a t-test.Results: The findings revealed no significant difference in the mean rating scores of women representations in leadership positions in Taraba State institutions of higher learning between academic and non-academic staff. Furthermore, the findings revealed no significant difference in the mean rating scores of underrepresentation of women in leadership positions in Taraba State institutions of higher learning between academic and non-academic staff. Women's representation in leadership positions is lopsided in favor of their male counterparts.Conclusion: Factors that contribute to women's underrepresentation in leadership positions include cognitive bias, uneven access to knowledge, opportunities and administrative responsibility, and societal privileges that favor the males among others.

رهبری جنسیتی در برج عاج: مطالعه موردی موسسات آموزش عالی در ایالت تارابا

 هدف: این مطالعه به بررسی رهبری جنسیتی در برج عاج، مطالعه موسسات آموزش عالی در ایالت تارابا، نیجریه پرداخت.روش : طرح توصیفی پیمایشی برای مطالعه اتخاذ شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، حجم نمونه 372 نفر از کارکنان دانشگاهی و غیر دانشگاهی برای ای پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رهبری جنسیتی (GLQ) بود. فرضیه ها با استفاده از آزمون t در سطح معنی داری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین امتیازات حضور زنان در پست های رهبری موسسات آموزش عالی ایالت تارابا بین کارکنان دانشگاهی و غیردانشگاهی وجود ندارد. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمرات رتبه بندی حضور کم رنگ تر زنان در پست های رهبری موسسات آموزش عالی ایالت تارابا بین کارکنان دانشگاهی و غیردانشگاهی وجود ندارد. حضور زنان در مناصب رهبری بیشتر به نفع همتایان مرد آنها است.نتیجه گیری: عواملی که به حضور ناکافی زنان در پست های رهبری کمک می کنند شامل سوگیری شناختی، دسترسی نابرابر به دانش، فرصت ها و مسئولیت اداری و امتیازات اجتماعی است که دراین بین به نفع مردان است.

تبلیغات