Parental Verbal Abuse, Substance Use and Self-Esteem as Predictors of Mental Health among In-School Adolescents in Lagos, Nigeria
آرشیو
چکیده
Objective: Mental health has remained an issue that affects various age groups with different levels of outcomes. One age group that needs urgent attention is the in-school adolescents. Studies have used various predictors to explore in-school adolescents’ mental health with varied results. Therefore, this study investigated parental verbal abuse, substance use and self-esteem as predictors of mental health among in-school adolescents in Lagos, Nigeria. Methods: A cross-sectional survey research design was adopted while purposive and convenience sampling techniques were used to select three local government areas and 200 in-school adolescents for the study. Data were collected using General Health Questionnaire (GHQ-12), Hare Self-esteem Scale, Verbal Abuse Questionnaire and Substance Use Scale and analyzed using multiple regression analysis. Results: The results revealed that parental verbal abuse, substance use and self-esteem jointly predicted mental health among study participants [R2=.12, F (4,199) = 6.64, p <.05]. Also, parental verbal abuse (β = -.20, p < .05) and self-esteem (β = -.20, p < .05) independently predicted mental health among study participants. However, substance use (β = -.11, p >.05) did not independently predict mental health among study participants. Conclusion: The study concludes that parental verbal abuse, substance use and self-esteem are strong predictors of mental health among study participants. The paper recommended that in order to enhance the mental health of in-school adolescents, government and other stakeholders should advocate for the development and implementation of policies that prioritize mental health support and resources for adolescents within Lagos State and Nigeria.سوء استفاده کلامی والدین، مصرف مواد و عزت نفس به عنوان پیش بینی کننده سلامت روان در میان نوجوانان مدرسه ای در لاگوس، نیجریه
هدف: سلامت روان موضوعی است که گروه های سنی مختلف را با سطوح مختلف پیامدها تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از گروه های سنی که نیاز به توجه فوری دارد، نوجوانان داخل مدرسه هستند. مطالعات از پیش بینی کننده های مختلفی برای بررسی سلامت روان نوجوانان مدرسه ای با نتایج متفاوت استفاده کرده اند. بنابراین، این مطالعه سوء استفاده کلامی والدین، مصرف مواد و عزت نفس را به عنوان پیش بینی کننده سلامت روان در میان نوجوانان مدرسه ای در لاگوس، نیجریه بررسی کرد.روش : یک طرح پژوهشی پیمایشی مقطعی در حالی که از تکنیک های نمونه گیری هدفمند و در دسترس برای انتخاب سه منطقه دولتی محلی و 200 نوجوان مدرسه ای برای مطالعه استفاده شد، اتخاذ شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-12)، مقیاس عزت نفس هری (HSS)، پرسشنامه سوء استفاده کلامی و مقیاس مصرف مواد جمع آوری و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که سوء استفاده کلامی والدین، مصرف مواد و عزت نفس به طور مشترک سلامت روان را در میان شرکت کنندگان در مطالعه پیش بینی می کنند [R2=.12، F (4199) = 6.64، P <.05]. همچنین، آزار کلامی والدین (β = -.20، p <.05) و عزت نفس (β = -.20، P <.05) به طور مستقل سلامت روان را در میان شرکت کنندگان در مطالعه پیش بینی کرد. با این حال، مصرف مواد (β = 0.11، p>.05) به طور مستقل سلامت روان را در میان شرکت کنندگان در مطالعه پیش بینی نمی کند.نتیجه گیری: این مطالعه نتیجه می گیرد که سوء استفاده کلامی والدین، مصرف مواد و عزت نفس پیش بینی کننده قوی سلامت روان در بین شرکت کنندگان در مطالعه است. این مقاله توصیه می کند که به منظور افزایش سلامت روان نوجوانان در مدرسه، دولت و سایر ذینفعان باید از توسعه و اجرای سیاست هایی حمایت کنند که حمایت و منابع سلامت روان را برای نوجوانان در ایالت لاگوس و نیجریه در اولویت قرار می دهد.