چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی پدیدارشناسانه تجارب دانشجویان علوم سیاسی از چالش های ناشی از عدم امنیت شغلی در این رشته انجام شد. در این مطالعه از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه های کشور در سال ۱۴۰۳ تشکیل دادند. محققان با استفاده از نمونه گیری هدفمند، با 15 نفر از دانشجویان مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام دادند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه صورت پذیرفت و داده های خام با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و کدگذاری سه مرحله ای اشتراوس و کوربین (۱۹۹۰) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از مجموع ۶۵ کد اولیه استخراج شده، ۸ مؤلفه اصلی شامل امنیت اقتصادی، مسائل اخلاقی، چالش های شخصیتی فردی، تهدیدات امنیتی، مسائل اجتماعی، ابعاد ضعف های مدیریتی، چالش های تحصیلی و ابعاد سیاسی شناسایی شدند. مؤلفه های مرتبط در پنج بعد اصلی دسته بندی شدند که عبارت بودند از: ابعاد آموزشی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روان شناختی. یافته های پژوهش گستردگی دامنه تهدیدات عدم امنیت شغلی در رشته علوم سیاسی از دیدگاه دانشجویان را آشکار ساخت. بر اساس نتایج، توصیه شد مدیران و مسئولان حوزه آموزش و استخدام راهکارهایی را اتخاذ کنند که به کاهش تهدیدات شغلی دانشجویان علوم سیاسی منجر شود. این امر می تواند به افزایش بازدهی آموزشی و ارتقای اثربخشی سازمان های مرتبط کمک نماید. دستاوردهای پژوهش حاضر می تواند برای کارشناسان حوزه های سیاست عمومی، امنیت داخلی و استخدامی مفید و راهگشا باشد.

A Phenomenological Exploration of Political Science Students' Experiences of Job Insecurity Challenges in Their Field"

The present research was conducted with the aim of phenomenologically exploring political science students' experiences of job insecurity challenges in this field. A qualitative approach and interpretive phenomenological method were employed in this study. The study population comprised political science students from universities across the country in the year 2024 (1403 Iranian calendar). Researchers conducted in-depth semi-structured interviews with 14 students using purposive sampling. Data collection was performed through interviews, and raw data were analyzed using grounded theory method and the three-stage coding approach of Strauss and Corbin (1990). Results revealed that from a total of 65 initially extracted codes, eight primary components were identified, including economic security, ethical issues, individual personality challenges, security threats, social problems, managerial weakness dimensions, academic challenges, and political dimensions. The related components were categorized into five main dimensions: educational, political, social, economic, and psychological aspects. The research findings exposed the extensive range of job insecurity threats in the political science field from students' perspectives. Based on the results, it is recommended that education and employment sector managers adopt strategies that can reduce job threats for political science students. This approach may contribute to enhancing educational productivity and improving the effectiveness of related organizations. The findings of the present study can be valuable and insightful for experts in public policy, internal security, and employment domains.

تبلیغات