John Searle and the Mind-Body Problem
آرشیو
چکیده
The mind-body problem is one of the most fundamental and complex issues in the philosophy of mind, addressing the relationship between mental states and brain processes. John Searle, the contemporary American philosopher, has attempted to offer a distinctive response to this problem through a theory known as biological naturalism. In his view, mental phenomena such as consciousness are not only the result of biological processes in the brain, but also constitute higher-level features of those processes. By distinguishing between causal reductionism and the ontological irreducibility of consciousness, Searle seeks to establish a middle path between reductive physicalism and dualism. Key concepts in his view—including intentionality, mental causation, and emergent properties—play a central role in explaining the workings of the human mind. Nevertheless, his theory has faced significant criticism from philosophers such as Dennett, Nagel, and Chalmers, some of whom consider Searle’s biological naturalism to be a new form of property dualism. This paper analyzes the theoretical foundations and structure of biological naturalism, aiming to assess its explanatory power in addressing the mind-body problem and to clarify its relation to competing philosophical approaches.جان سرل و مسئله ذهن و بدن
مسئله ذهن و بدن یکی از بنیادی ترین و پیچیده ترین مسائل فلسفه ذهن است که به رابطه میان حالات ذهنی و فرایندهای مغزی می پردازد. جان سرل، فیلسوف معاصر آمریکایی، در نظریه ای موسوم به «طبیعت گرایی زیست شناختی» کوشیده است پاسخی متفاوت به این مسئله ارائه دهد. از نظر او، پدیده های ذهنی همچون آگاهی، نه تنها ناشی از فرایندهای زیستی مغز هستند، بلکه به منزله ویژگی های سطح بالاتر آن نیز محسوب می شوند. سرل با تمایزگذاری میان تقلیل گرایی علّی و تقلیل ناپذیری هستی شناختی آگاهی، تلاش می کند رویکردی میانه رو میان فیزیکالیسم تقلیل گرا و دوگانه انگاری اتخاذ کند. مفاهیمی همچون حیث التفاتی، علیت ذهنی، و ویژگی های نوخاسته از اجزای کلیدی دیدگاه سرل هستند که در تبیین سازوکار ذهنی انسان نقش ایفا می کنند. با این حال، دیدگاه او با نقدهای گسترده ای از سوی فیلسوفانی چون دنت، نیگل، چالمرز و دیگران مواجه شده است که برخی از آن ها طبیعت گرایی زیستی سرل را صورتی نو از دوگانه انگاری ویژگی ها دانسته اند. این مقاله با تحلیل مبانی نظری و ساختاری طبیعت گرایی زیستی، در پی آن است که ظرفیت تبیینی آن در حل مسئله ذهن و بدن را ارزیابی کند و نسبت آن را با رویکردهای فلسفی رقیب روشن سازد.