The Function of Social Monotheism in the Philosophy of Legal Science, Based on the Quran and the Interpretive View of Ayatollah Khamenei
آرشیو
چکیده
One of the functions of social monotheism (Tawhid Ijtima'i) is its influence on the philosophy of law, which is considered among the applied philosophies within the human sciences. This article aims to explore the influence of social monotheism on the foundational discussions within the philosophy of law. This exploration is undertaken with a focus on the Quran and the interpretive perspective of Ayatollah Khamenei, given the importance of re-examining and Islamicizing the human sciences and enriching them to address emerging questions and doubts. The findings of this article, which were developed through a library-based method with an analytical approach, show that social monotheism complements the monotheistic origin of all rights and serves as the source of legitimacy for legal rules and regulations. In this regard, any form of subservience to legal systems arising from Western culture would be an instance of modern social polytheism (shirk ijtima'i). Among the functions of social monotheism in the aim of jurisprudence (philosophy of law) are: establishing social order within the framework of a monotheistic worldview, Socializing the right to worship across all individual and social affairs, Ensuring equality of rights and negating class discrimination and Promoting a universal uprising for justice. The conclusion is that by adopting a social reading of monotheism, it becomes possible to systematize legal discussions within a monotheistic society based on the guidelines of the Quran and to theorize its foundational perceptual and theoretical prerequisites.کارکرد توحید اجتماعی در فلسفه علم حقوق بر اساس قرآن و دیدگاه تفسیری ایت الله خامنه ای
از کارکردهای توحید اجتماعی، تأثیرگذاری آن در فلسفه علم حقوق است که در زمره فلسفه های مضاف به علوم انسانی به شمار می رود. نظر به اهمیت بازخوانی و اسلامی سازی علوم انسانی و غنی سازی آن جهت پاسخگویی به شبهات و سوالات نوپدید، مقاله حاضر با درنظر گرفتن خوانش اجتماعی از توحید که بر آشکار کردن ابعاد و سویه های اجتماعی توحید تاکید دارد، تلاش می کند با محوریت قرآن و دیدگاه تفسیری آیت الله خامنه ای تأثیرات توحید اجتماعی بر مباحث پیشینی علم حقوق را آشکار سازد. یافته های این مقاله که به روش کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی سامان یافته، نشان داد توحید اجتماعی متمم منشأیت توحید برای تمام حقوق، و موجب مشروعیت بخشی به قواعد و قوانین حقوقی است. در این راستا هرگونه تبعیت از نظام های حقوقی برخاسته از فرهنگ غربی، مصداق شرک اجتماعی مدرن خواهد بود. از کارکردهای توحید اجتماعی در هدف علم حقوق نیز می توان به ایجاد نظم اجتماعی در چارچوب جهان بینی توحید، اجتماعی کردن حق پرستش در تمام امور فردی و اجتماعی و تساوی حقوق و نفی تبعیض طبقاتی و قیام همگانی به قسط اشاره کرد. نتیجه اینکه با خوانش اجتماعی از توحید می توان مباحث حقوقی در جامعه توحیدی را مبتنی بر رهنمون های قرآن نظام مند ساخت و پیش نیازهای بینشی و نظری آن را تئوریزه کرد.