چکیده

هدف: چشم انداز ابزار کلیدی برای افزایش کارایی سازمان ها در بلندمدت است و نمی توان آن را از استراتژی های شرکت تفکیک کرد؛ از این رو با توجه به اهمیت بالای آن، شناسایی عناصر و گونه های چشم انداز از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به وضعیت کنونی کشور ما، یکی از صنایع حساس در حوزه جهت گیری های آینده، صنعت بانکداری بوده که به همین منظور به بررسی جهت گیری اصلی چشم انداز در کشور ایران و سه کشور منتخب اسلامی (ترکیه، عربستان و مالزی) پرداخته شده است.روش پژوهش: جامعه پژوهش صرفاً بانک های فعال در بخش خرده فروشی در 4 کشور ایران، مالزی، عربستان و ترکیه بودند که به صورت هدفمند گزینش گردید. روش پژوهش حاضر مبتنی بر فرآیند تجزیه و تحلیل کیفی است که در این پژوهش از رویکرد تحلیل محتوای مرسوم و برای اعتبارسنجی پژوهش هم از شاخص کاربردپذیری استفاده شده است.یافته ها: بر اساس تجمیع پژوهش های انجام شده و بررسی بانک های منتخب 4 گونه چشم انداز شناسایی شد که شامل چشم انداز کارکردگرایی، هیجانی، جامعه گرایی و ایدئولوژیک بودند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس خروجی حاصل از تحلیل های کیفی، بیشترین درصد فراوانی در بین بانک های منتخب خرده فروشی در بعد تمایزنگری مربوط به کشور های مالزی و ایران، در بعد مشتری کشور های ترکیه و ایران، برای بعد ملی گرایی کشور های عربستان و ترکیه و در نهایت برای بعد جامعه گرایی کشور های مالزی و عربستان بودند.

Qualitative Content Analysis of Vision Statement: Comparing Commercial Banks of Four Islamic Countries

Objective: The vision is a very basic tool that creates the necessary conditions for increasing efficiency of the organization in the long term, and it cannot be separated from the company's strategies; Therefore, identifying the vision elements is very important. Considering the current situation of our country, one of the sensitive industries in the field of future directions is the banking industry, for this purpose, in this research, the main direction of the outlook in Iran and three selected Islamic countries (Turkey, Saudi Arabia, and Malaysia) has been paid.Method: research community is only banks active in the retail sector (excluding banks: investment and specialized banks such as agriculture, industry, and mining, etc.), both public and private in 4 countries of Iran, Malaysia, Saudi Arabia, and Turkey, which are judged has been selected. The current research method is based on the qualitative analysis process, in this research, the traditional content analysis approach has been used, and an applicability index has been used to validate the research.Results: Finally, based on the summation of the conducted research and the examination of selected banks, 4 categories of perspectives were identified, which included functionalism, emotionalism, socialism, and ideological perspectives.Conclusions: The results showed that based on the output from the above graph, Malaysia and Iran had the highest percentage in the differentiation dimension, Turkey and Iran in the customer dimension, Saudi Arabia and Turkey in the nationalism dimension, and finally Malaysia and Saudi Arabia in the socially oriented dimension highest percentage of dispersion among the selected retail banks were selected.

تبلیغات