حق بر «حق داشتن» از دیدگاه هانا آرنت با تأکید بر حقِ داشتن تابعیت و پناهندگی در اسناد بین المللی
آرشیو
چکیده
«حق بودن» و «حق داشتن» از مهم ترین دغدغه های بشر در ساحت عمل و اندیشه بوده است. «حق داشتن» را موضوعی نو و جدی برای نسل های بشر معاصر تلقی نموده اند. لذا، هر حقی از نوع «حق داشتن» زمانی پایدار و قابل دفاع خواهد بود که متکی به حقی بر بودن یا «حق بودن» باشد و اگر حق های بنیادین را بن مایه آنها قرار دهیم، حق های جدید مبنی بر «حق داشتن» از آنها زاده می شود. حقوق بشر پوزیتیویستی حقوق کشفی است که مبتنی بر قواعد و حقوق طبیعی ناظر به وضع فردی، در وضع جمعی و در بطن جامعه ظهور می یابد. اهمیت موضوع حقوق بشر در قالب حق بر «حق بودن» و «حق بر حق داشتن»، پس از پایان جنگ سرد در روابط بین الملل افزایش یافته است. حق بر داشتن ذیل حقوق پناهندگان اغلب در کانون بحث ها، نگرانی ها و اقدامات بین المللی بوده است. پاسخ به بحران های پناهجویان نشان دهنده عناصر مهم حقوق بشر و جایگاه آن در نظام بین المللی است که حول محور دولت مستقل باقی می ماند. در این جستار تحلیلی حق بر حق داشتن از منظر هانا آرنت فیلسوف زن یهودی و شاگرد هایدگر و کیکه گارد به بحث و مداقه گذاشته شده، و حق بر تابعیت و پناهندگی به عنوان یکی از رئوس حق ها و آزادی های بنیادین، ذیل حقوق شهروندی معرفی گردیده است که عدم پاسداشت و حمایت از آن انسانیت انسان را در جامعه تحت الشعاع قرار می دهد و سرگشتگی و بی معنایی وجودی را بدنبال دارد. حق بر حق داشتن از علقه و تعلقات بشر سرچشمه می گیرد که صرفاً به حق فطری وی بر انسان به ماهو انسان بودن و حقوق فردی وی تکیه ندارد و بر بعد اجتماعی انسان و حقوق بشر جمعی وی، ذیل حقوق شهروندی نمود می یابد. از این رو از آنجا که مهم ترین رکن عدالت، حق است، حق خود، مهم ترین عنصر شهروندی است که هدف و محرک بسیاری از حرکت ها و نهضت های اجتماعی بی شمار بوده و مهم تر از آن انسانیت انسان، حیثیت و کرامت ذاتی او در بهره مندی از حق ها اعم از «حق بودن» و «حق بر حق داشتن» نمود و مفهوم واقعی پیدا می کند.The Right to Have Rights from Hannah Arendt's Perspective, Based on the Right to Nationality and Asylum in International Instruments
"The right to be" and "the right to have" have been among the most important concerns of humankind in the realm of action and thought. "The right to have" has been considered as a novel and serious issue for contemporary human rights and generations. Therefore, any right of the "right to have" will be sustainable and defensible only if it relies on a right to be or "the right to be." If we consider fundamental rights as their foundation, new rights based on "the right to have" will be emerged from them. Positivist human rights are discovered rights that emerge based on rules and natural rights concerning individual status, in collective situations and within society. The importance of the issue of human rights in the form of the right to called "the right to be" and "the right to have" has increased in international relations after the end of the Cold War. The right to have, under the rights of refugees, has often been at the center of interest in international discussions, concerns, and actions. Responding to refugee crises demonstrates important elements of human rights and their place in the international law, which remains centered around the independent state. This analytical essay discusses the right to have rights from the perspective of Hannah Arendt, a Jewish female philosopher and student of Heidegger and Kierkegaard, and introduces the right to nationality and asylum as one of the fundamental rights and freedoms under citizenship rights. Failure to uphold and protect this right undermines human dignity in society and leads to existential disorientation and meaninglessness. The right to have rights originates from human attachments and affiliations, which does not solely rely on the inherent right of being human as a human being and individual rights but manifests in the social dimension of humans and their collective human rights under citizenship rights. Therefore, since the most essential pillar of justice is right, right itself is the most vital element of citizenship having been the goal and driving force behind numerous social movements and, more importantly, the humanity of human beings, their inherent dignity and worth, finds its manifestation and real meaning in the enjoyment of rights, including "the right to be" and "the right to have."