چکیده

در سال هایی که سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر ترویج یافت، تعداد فرزندان یک خانوار نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد و تک فرزندی در میان خانواده های ایرانی رواج یافت. برخی مطالعات در سایر کشورها نشان داده اند که گزینش تک فرزندی، موجب شده چنین فرزندانی تمایل کمتری به پذیرش ریسک پیدا کنند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش والدین در گزینش تک فرزندی و تأثیر آن بر تمایل فرزندان به کارآفرینی در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، تمام دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 1403 بودند (7200=N) که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 364 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، مد و ...) و آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) از نرم افزارهای SPSS26 و SmartPLS3 بهره گرفته شد. یافته ها نشان داد که تمایل به کارآفرینی در بین فرزندان خانواده های دارای تعداد بیشتر، بالاتر و در این بین فرزندان دارای سنین پایین تر خانواده در مقایسه با فرزندان با سن بالاتر نیز تمایل بیشتری به کارآفرینی دارند و میزان بیشتر منابع مادی در اختیار والدین نیز تأثیر منفی و معناداری بر تمایل دانشجویان دانشگاه ایلام به کارآفرینی دارد. به طور کلی نتایج نشان داد که ضریب تبیین متغیر نهفته درون زای پژوهش، یعنی تمایل به کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ایلام 0/44 بود. مهم ترین دستاورد این مطالعه کمک به خانواده ها برای فراهم نمودن شرایط مساعد در درون خانواده ها برای تربیت فرزندانی مستقل، کوشا، تلاشگر و ریسک پذیر است.

Single-Child Families and Entrepreneurial Intentions Among Students of Ilam University: A Role for Parents

During the years when the "fewer children, better life" policy was promoted, the number of children per family decreased compared to the past, and single-child families became prevalent among Iranian households. Some studies in other countries have shown that choosing to have a single child has led such children to have less inclination to take risks. In this regard, the present study aimed to investigate the role of parents in choosing single-child families and its impact on children's entrepreneurial intentions among students of Ilam University. The statistical population in this study consisted of all students of Ilam University in 2024 (N = 7200), from which a sample size of 364 was determined based on Krejcie and Morgan's table, and they were selected using simple random sampling. The data collection tool was a questionnaire. To analyze the data in two sections, descriptive statistics (mean, mode, etc.) and inferential statistics (structural equation modeling), SPSS26 and SmartPLS3 software were used. The findings showed that entrepreneurial intentions were higher among children from families with a larger number of siblings, and among them, children of younger ages in the family had a greater tendency towards entrepreneurship compared to older children. Furthermore, a greater amount of material resources available to parents had a negative and significant impact on the entrepreneurial intentions of Ilam University students. Overall, the results showed that the coefficient of determination for the endogenous latent variable of the study, namely entrepreneurial intentions among Ilam University students, was 0.44. The most important achievement of this study is to help families provide favorable conditions within families to raise independent, diligent, hardworking, and risk-taking children.

تبلیغات