سرمایه اجتماعى و توسعه رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجى شایستگى اخلاقی و حکمرانی سازمانی (مورد مطالعه بیمارستان توحید شهر سنندج)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر در پی تعیین نقش سرمایه اجتماعى در توسعه رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر متغیرهای میانجى شایستگى اخلاقی و حکمرانی سازمانی در بیمارستان های علوم پزشکی شهر سنندج است. جامعه آماری کارکنان بیمارستان توحید سنندج در سال 1402-1401 به تعداد 330 نفر می باشند که 177 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد که بعد از برآورد اعتبار و پایایی در بین پاسخگویان توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و آموس محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد داده های پژوهش با ساختار عاملی این مقیاس برازش، مناسبی داشته و مدل مفهومی پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی با میانجی گری شایستگی اخلاقی و حکمرانی سازمانی با مدل تجربی برازش دارد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که سرمایه اجتماعى، شایستگى اخلاقی و حکمرانی سازمانی در توسعه رفتار شهروندی سازمانی اثر مستقیم و مثبت دارند و سرمایه اجتماعى از طریق متغیرهای میانجى شایستگى اخلاقی و حکمرانی سازمانی در توسعه رفتار شهروندی سازمانی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد.Social capital and the development of organizational citizenship behavior: the mediating role of ethical competence and organizational governance (Case Study: Tohid Hospital in Sanandaj)
The present study aims to determine the role of social capital in the development of organizational citizenship behavior, emphasizing the mediating variables of ethical competence and organizational governance in the hospitals affiliated with the University of Medical Sciences in Sanandaj. The statistical population consists of 330 employees of Tohid Hospital in Sanandaj during the year 2022-2023, of which 177 individuals were selected as the statistical sample based on Cochran's formula. The research was conducted using a descriptive-correlational method. Standard questionnaires were used to collect data, which were distributed among respondents after assessing their validity and reliability. The data were calculated and analyzed using SPSS and AMOS software. The results indicated that the research data fit well with the factor structure of this scale, and the conceptual model predicting organizational citizenship behavior based on social capital, mediated by ethical competence and organizational governance, fits the empirical model. The hypothesis testing results showed that social capital, ethical competence, and organizational governance have a direct and positive effect on the development of organizational citizenship behavior. Additionally, social capital has an indirect and positive effect on the development of organizational citizenship behavior through the mediating variables of ethical competence and organizational governance.