آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف:این پژوهش به دنبال طراحی و تبیین ساختاری مدل مزیت رقابتی پایدار گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی کشور می باشد.روش:رویکرد روش شناسی تحقیق آمیخته و از دو روش نظریه داده بنیاد و مدل سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل خبرگان سازمانی و دانشگاهی می باشد. داده ها از طریق  12 مصاحبه نیمه ساخت یافته و پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.یافته: در مرحله اول تحلیل مصاحبه ها  633 کد اولیه استخراج و در مرحله کدگذاری باز با شناسایی 491 کد معنایی مشترک، 114 مقوله باز به دست آمد. در مرحله کدگذاری محوری 41 مقوله و در مرحله پایایانی 6 مقوله گزینشی به دست آمد (جهت گیری های ایدئولوژیک گرا در مفروضات رقابت ساز فعالیت گردشگری دریایی، توسعه بینش رقابت پذیر در فعالیت های گردشگری دریایی، جهت گیری های توسعه بخش نظام درون سازمانی، چندجانبه گرایی رصد محیطی مرتبط با فعالیت های گردشگری دریایی، زیست بوم استراتژی های رقابتی پایدار گردشگری دریایی، تعالی گرایی سازمانی در جهت گیری های رقابتی گردشگری دریایی). در بخش کمی یافته ها نشان دادند که سازه ی چندجانبه گرایی رصد محیطی بیشترین تأثیرپذیری را از جهت گیری های ایدئولوژیک گرا و بیشترین اثرگذاری را بر توسعه بینش رقابت پذیر دارد. یافته ها تبیین کننده ی این مطلبند که جهت توسعه بینش رقابت پذیر در فعالیت های گردشگری دریایی، مسیر چندجانبه گرایی رصد محیطی پیشنهاد می شود، و جهت گرایش به زیست بوم استراتژی های رقابتی پایدار، مسیر جهت گیری های توسعه بخش نظام درون سازمانی پیشنهاد می شود.نتیجه:نتایج تحقیق نشان داد که ضرورت توجه و پرداختن به توسعه گردشگری دریایی نه از منظر فعالیت های خاص تجارت دریایی به عنوان یک فعالیت مکملی یا مازاد و یا حتی مقطعی در صنعت دریایی، بلکه به عنوان یک فعالیت مستمر، پایدار، محوری و اساسی در صنعت دریایی کشور می بایست موردتوجه قرار گیرد.

Designing and Structuring a Model for Sustainable Competitive Advantage in Maritime Tourism of the Ports and Maritime Organization

This study aims to design and structure a model for sustainable competitive advantage in maritime tourism for the Ports and Maritime Organization of Iran. The research adopts a mixed-methods approach, utilizing grounded theory and structural equation modeling. The study's population consists of organizational and academic experts. Data were collected through 12 semi-structured interviews and a researcher-developed questionnaire. In the first stage, the analysis of interviews resulted in 633 initial codes, from which 491 shared semantic codes were identified through open coding, yielding 114 open categories. In the axial coding phase, 41 categories were identified, and in the final stage, 6 selective categories emerged: ideological orientations in competitive assumptions of maritime tourism activities, developing competitive insights in maritime tourism activities, development-oriented internal system strategies, multilateral environmental monitoring in maritime tourism, the ecosystem of sustainable competitive strategies in maritime tourism, and organizational excellence in competitive maritime tourism orientations. Quantitative findings indicated that the multilateral environmental monitoring construct was most influenced by ideological orientations and had the greatest impact on developing competitive insights. The results suggest that to enhance competitive insights in maritime tourism, the path of multilateral environmental monitoring is recommended. Moreover, to foster the ecosystem of sustainable competitive strategies, the path of development-oriented internal system strategies is proposed. It can be concluded that developing maritime tourism should not be viewed merely as a supplementary, surplus, or temporary activity in the maritime industry but rather as a continuous, sustainable, central, and fundamental activity in the maritime industry of the country.

تبلیغات