تناسب راهبردی میان شرکای بالقوه در صنایع کوچک و متوسط در صنعت قطعه سازی خودروی ایران؛ معیارها و مؤلفه ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با تغییر نظام توسعه در صنعت، مفاهیم جدیدی نظیر هم رقابتی، شراکت راهبردی و ... در ادبیات این حوزه گسترش یافت و هر چقدر صنعت مورد مطالعه دارای ذی نفعان مختلف و متنوع تری باشند، توسعه مباحث در آن صنعت بیشتر شده است. یکی از راهبردهای توسعه صنعت قطعه سازی خودرو، استفاده از ظرفیت شراکت های راهبردی در صنایع کوچک و متوسط آن است. پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی – کمّی انجام شده است ضمن شناسایی معیارها و مولفه های تناسب راهبردی میان شرکای بالقوه در صنایع کوچک و متوسط در صنعت قطعه سازی خودروی ایران به اولویت بندی آن ها نیز پرداخته است. بدین منظور پس از انجام مرور سیستماتیک در ادبیات این حوزه و اخذ مصاحبه های اکتشافی از خبرگان و ساماندهی آن ها با روش تحلیل مضمون، مولفه ها استخراج گردید و با استفاده از روش تاپسیس رتبه بندی شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که با توجه به پنج معیار ارتقای عمق رابطه، ایجاد مزیت در هزینه، پایداری رابطه، ارتقای ظرفیت توسعه بازار، کاهش فشار خارجی و ایجاد ظرفیت در توسعه و ارتقای دانش و فناوری به ترتیب مولفه های مکمل بودن شرکا، تناسب ارتباطی - رابطه ای بین شرکا، همسویی در استراتژی سازمانی شرکا و 10 عامل دیگر دارای اهمیت بیشتری هستند. در بخش پایانی پژوهش نیز با بررسی تک تک مولفه ها، به اهمیت آن ها در تحقق هر یک از معیارها اقدام شده است که می تواند حاوی توصیه های سیاستی باشد.Strategic Fit Between Potential Partners in Iran's Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) in the Automotive Parts Industry: Criteria and Components
With the shift in the development paradigm in the industry, new concepts such as competition, strategic partnership, etc. have been introduced into the literature of this field. The more diverse the stakeholders in the industry under study, the more the development of topics in that industry increases. One of the development strategies for the auto parts industry is to use the capacity of strategic partnerships in its small and medium-sized industries. Methodology: The present research, which has been conducted with a qualitative-quantitative approach, has identified and prioritized the criteria and components of strategic fit between potential partners in small and medium-sized industries in the Iranian auto parts industry. To this end, after conducting a systematic review of the literature in this field and obtaining exploratory interviews from experts and organizing them using the thematic analysis method, the components were extracted and ranked using the TOPSIS method. Findings and Conclusion: The results show that with regard to the five criteria of deepening, the relationship,, creating a cost advantage, relationship, sustainability,, enhancing market development capacity, reducing external pressure and creating capacity for development and upgrading knowledge and technology, the components of partner complementarity, communication-relationship fit between partners, alignment in organizational strategy of partners, and10 other components are of greater importance. In the final part of the research, by examining each component, their importance in achieving each of the criteria is also discussed, which can be policy recommendations