مؤلفه های توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی در ایران
آرشیو
چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی مؤلفه های توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی است.روش: رویکرد پژوهش کیفی است و پژوهش در دو گام انجام شد؛ در گام اول تحقیق، مبانی نظری و تجربی مرتبط با تحقیق در حوزه های شرکت های دانش بنیان و حوزه تأمین اجتماعی مورد بررسی قرارگرفته است. در گام دوم پژوهش، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوع شرکت های دانش بنیان و حوزه تأمین اجتماعی با بهره گیری از نتایج بررسی مبانی نظری و تجربی انجام شد، در این مرحله، جامعه آماری شامل خبرگان مرتبط با شرکت های دانش بنیان و حوزه تأمین اجتماعی هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و راهبرد گلوله برفی این افراد شناسایی شدند، به منظور تجزیه وتحلیل داده های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل موضوعی استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه های توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی شامل: مؤلفه فناورانه و نوآوری، پاسخگویی به نیازها، مدیریت مالی و تسهیلاتی، نیروی انسانی، انطباق با مقررات و چهارچوب قانونی، مؤلفه مدیریتی، مدیریت دانش و اطلاعات، همکاری و شبکه سازی، توسعه مهارت ها و آموزش، تأثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی و رعایت حریم خصوصی است.نتیجه گیری: توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی رویکردی چندوجهی و جامع است و به مؤلفه های متعدد و به هم پیوسته ای نیاز دارد که فراتر از جنبه های صرفاً فناورانه است و به طور هم زمان به جنبه های نوآوری، مدیریت، نیروی انسانی، قوانین، و مسئولیت اجتماعی توجه دارد و موفقیت این شرکت ها به تعامل و هم افزایی موثر بین این مؤلفه ها بستگی دارد.Components of Development of Knowledge-Based Companies in the Field of Social Security in Iran
Objective: The aim of the present study is to investigate the components of the development of knowledge-based companies in the field of social security.Methodology: The research adopts a qualitative approach and was conducted in two phases. In the first phase, the theoretical and empirical foundations related to the research in the fields of knowledge-based companies and social security were examined. In the second phase, semi-structured interviews were conducted with experts in the fields of knowledge-based companies and social security, utilizing the results from the examination of theoretical and empirical foundations. In this phase, the statistical population consisted of experts related to knowledge-based companies and social security, who were identified using purposive sampling and snowball sampling techniques. For analyzing the data obtained from the interviews, thematic analysis was employed.Findings: The results of the research showed that the components of the development of knowledge-based companies in the field of social security include: technological and innovation components, responsiveness to needs, financial and facilitation management, human resources, compliance with regulations and legal frameworks, managerial components, knowledge and information management, collaboration and networking, skills development and training, social and economic impact, and respect for privacy.Conclusion: The development of knowledge-based companies in the field of social security is a multi-dimensional and comprehensive approach, requiring multiple interrelated components. It goes beyond purely technological aspects and simultaneously addresses innovation, management, human resources, regulations, and social responsibility. The success of these companies depends on effective interaction and synergy between these components.