آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

تحقیق حاضر باهدف تدوین مدل تنظیم هیجان دانش آموزان بر مبنای رابطه بین تاب آوری تحصیلی، راهبردهای مقابله، آگاهی فراشناختی و سخت رویی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ساکن شهرستان های فریدون شهر و بوئین و میاندشت در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که 402 نفر نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این تحقیق شامل مقیاس تنظیم هیجان گراس و جان، مقیاس تاب آوری تحصیلی ساموئلز، مقیاس راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر، مقیاس سخت رویی کوباسا و مقیاس آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون بود.. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و LISREL-8 وبا روشهای آمار توصیفی و برای براورد برازش مدل با استفاده از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام شد. یافته ها نشان داد مقدار اثر تاب آوری، آگاهی فراشناختی و راهبردهای مقابله ای بر تنظیم هیجان مثبت و معنادار بودند(01/0p>))؛ اما مقدار اثر سخت رویی بر تنظیم هیجان معنادار نبود(01/0p>)). همچنین مقدار اثر تاب آوری بر آگاهی فراشناختی، راهبردهای مقابله ای و سخت رویی معنادار بود (01/0p>))و اثر سخت رویی بر راهبردهای مقابله ای معنادار نبود(01/0p>)).در نتیجه بر اساس یافته های این تحقیق، میتوان به منظور بهبود تنظیم هیجان و تاب آوری دانش آموزان برنامه هایی جهت آموزش و تقویت مهارت های راهبردهای مقابله ای، آگاهی فراشناختی و سخت رویی فراهم کرد. همچنین تحقیقات بیشتر برای روشن شدن رابطه ی سخت رویی با تنظیم هیجان و راهبردهای مقابله ای پیشنهاد می شود.

Structural Equation Modeling of Emotion Regulation in Students Based on Academic Resilience, Coping Strategies, Metacognitive Awareness, and Hardiness

 The present research was conducted with the aim of formulating a model of students' emotion regulation based on the relationship between academic resilience, coping strategies, metacognitive awareness and hardiness. The method was correlation. The statistical population of this research included high school students living in Fereydonshahr, Buin and Miandasht areas in the academic year 1400-1401, of which 402 samples were selected by convenience sampling method. Measurement tools in this research include Emotion Regulation Questionnaire  (ERQ, Gross & John, 2003), Academic Resilience Scale (ARS, Samuels, 2004), Multidimensional Coping Inventory (MCI) (Endler and Parker, 1990), Hardiness Scale (Kobasa, 1979) and Metacognitive Awareness Inventory (Schraw and Dennison, 1994).Data analysis was done using SPSS-22 and LISREL-8 software and and the method of structural equation analysis and path analysis. The findings showed that the effect of resilience, metacognitive awareness and coping strategies on emotion regulation were positive and significant (p< 0.01) ; But the effect of strictness on emotion regulation was not significant (p> 0.01). Also, the effect of resilience on metacognitive awareness, coping strategies and hardiness was significant (p< 0.01) and the effect of hardiness on coping strategies was not significant (p> 0.01).As a result, based on the research findings, it is possible to provide programs for training and strengthening the skills of coping strategies, metacognitive awareness and hardiness in order to improve students' emotion regulation and resilience. Also, more research is suggested to clarify the relationship between hardiness and emotion regulation and coping strategies.

تبلیغات