آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

هدف: هدف پژوهش بررسی تاثیر مالکیت نهادی و مالکیت مدیریت بر رابطه بین مشارکت سهامداران و عملکرد نوآورانه در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران است. عملکرد نوآورانه، ترکیبی از موقعیت های کلی سازمان است، که در نتیجه تلاش های صورت گرفته برای نوسازی، بهبود و به کارگیری جنبه های مختلف نوآوری در سازمان صورت می گیرد. شرکت ها با نوآوری می توانند به تغییرات محیطی پاسخ دهند و قابلیت های جدیدی برای بهبود عملکرد به وجود آورند. بر اساس نظریه نمایندگی مدیرانی که به دنبال بهبود عملکرد پایدار هستند، سرمایه گذاری های قابل توجهی در نوآوری انجام نمی دهند در صورتی که سهامداران عمده انتظار دارند که درآمدهای آینده خود را از طریق سرمایه گذاری در فعالیت های نوآوری افزایش دهند. روش پژوهش: نمونه ای شامل 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1390 تا 1398 انتخاب گردید. روش آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش روش داده های تابلویی و تحلیل مؤلفه اصلی است.آزمون ها با استفاده از نرم افزار آماری R انجام شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد بین مشارکت سهامداران و عملکرد نوآورانه رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد مالکیت مدیریت بر رابطه بین مشارکت سهامداران و عملکرد نوآورانه تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این مالکیت نهادی بر رابطه بین مشارکت سهامداران و عملکرد نوآورانه تأثیر معناداری دارد.  

The Impact of Institutional Ownership and Management Ownership on the Relationship between Shareholder Participation and Innovative Performance in Companeis Listed in Tehran Stock Exchange

Objective: The aim of the present study is to investigate the impact of institutional ownership and management ownership on the relationship between shareholder participation and innovative performance in the Tehran Stock Exchange. Innovative Performance is a combination of the overall organizational positions, which is the result of efforts made to modernize, improve, and apply various aspects of innovation in the organization. Companies can respond to environmental changes by innovating and create new capabilities to improve performance. According to agency theory, managers who seek to improve sustainable performance do not make significant investments in innovation if major shareholders expect to increase their future earnings through investment in innovation activities. Methods: A sample consisting of 103 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2012 to 2020 was selected. The statistical method used to test the research hypotheses was panel data method and principal component analysis and the tests were performed using R statistical software. Results and Conclusion: The research findings indicate that there is no significant relationship between stakeholder participation and innovative performance. Also, the research results showed that management ownership has a significant effect on the relationship between shareholder participation and innovative performance. In addition, institutional ownership has a significant effect on the relationship between shareholder participation and innovative performance.

تبلیغات