پدیدارشناسی معنای شغل معلمی در گستره سبک زندگی: مطالعه موردی دبیران زن مقطع متوسطه اول ناحیه دو شهر قم (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
یکی از شئون وسیع سبک زندگی، سبک زندگی مشاغل است که بر اساس بینش ها و ارزش های صاحبانشان شکل می گیرد و در رفتارشان نشان داده می شود. با توجه به خلأ پژوهش درباره نگرش معلمان به شغل خود، این پژوهش معنای شغل معلمی را بررسی کرده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسیمعنای شغل معلمی را از نگاه ده دبیر زن مقطع متوسطه اول ناحیه دو شهر قم بررسی کرده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. جمع آوری داده ها با کمک مصاحبه های نیمه ساختاریافته و لحاظ کردن معیار اشباع صورت گرفت. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون بهره گرفته شد. یافته ها به پدیدارشدن سه معنا از شغل معلمی در قالب سه سازه عاطفی، ارتباطی و معنوی انجامید. مقوله محوری «رضایتمندی» ذیل سازه عاطفی، مقوله محوری «اجتماعی بودن در کار» ذیل سازه ارتباطی و مفهوم مرکزی «قداست و تعالی جویی» ذیل سازه معنوی قرار گرفت. پدیده مرکزی برآمده از داده ها در سه سازه مذکور، «مفهوم معلمی به مثابه امری مقدس» است که هر سه سازه را پوشش می دهد.Phenomenology of the Meaning of the Teaching Profession within the Scope of Lifestyle: A Case Study of Female Middle School Teachers in Qom's District Two
One significant dimension of lifestyle is the professional lifestyle, which is shaped by the beliefs and values of individuals and is reflected in their behavior. Given the lack of research on teachers' perceptions of their profession, this study explores the meaning of the teaching profession. Adopting a qualitative approach and a phenomenological method, the research investigates the perceptions of ten female middle school teachers in District Two of Qom, who were selected through purposive sampling. Data collection was conducted through semi-structured interviews until the saturation criterion was met. Thematic analysis was employed to interpret the interviews.The findings reveal three primary meanings of the teaching profession, categorized into emotional, relational, and spiritual constructs. The central theme of "satisfaction" emerged under the emotional construct, the "social nature of work" under the relational construct, and "sacredness and transcendence" under the spiritual construct. The overarching phenomenon derived from the data across these three constructs is the conceptualization of “teaching as a sacred endeavor," encompassing all three dimensions