آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف: آموزش وپرورش از سازمان های موثر در توسعه همه جانبه کشورها است و آموزش ترکیبی در این سازمان شامل استفاده از ابزارهای گوناگون و متنوع برای آموزش و یادگیری می باشد. در نتیجه، هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر توسعه آموزش ترکیبی در آموزش وپرورش شهر تهران و بررسی وضعیت موجود بود. روش شناسی: این مطالعه آمیخته (کیفی و کمّی) بود. در بخش کیفی، جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی و سازمانی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 19 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند و طبق اصل اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه پژوهش مدیران و معاونین آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 242 نفر از آنها با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای و طبق جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که شاخص های روانسنجی آنها مورد تایید قرار گرفت. داده های این پژوهش در بخش های کیفی و کمّی به ترتیب با روش های تحلیل مضمون و آزمون تی یک نمونه ای در نرم افزارهای MAXQDA و SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بخش کیفی این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر توسعه آموزش ترکیبی در آموزش وپرورش دارای 30 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر شامل عوامل سازمانی (با سه مضمون سازمان دهنده ساختار مدرسه، فرهنگ مدرسه و حمایت مدرسه) و عوامل آموزشی (با سه مضمون سازمان دهنده ارزشیابی آموزشی، امکانات آموزشی و مدیریت آموزشی) بود. همچنین، نتایج بخش کمّی این پژوهش نشان داد که هر شش عامل موثر بر توسعه آموزش ترکیبی در آموزش وپرورش بالاتر از میانگین فرضی بودند، اما فقط اختلاف چهار عامل ساختار مدرسه، فرهنگ مدرسه، ارزشیابی آموزشی و مدیریت آموزشی معنادار می باشد (05/0P<). نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، جهت توسعه آموزش ترکیبی در آموزش وپرورش باید راهکارهایی برای بهبود چهار عامل ساختار مدرسه، فرهنگ مدرسه، ارزشیابی آموزشی و مدیریت آموزشی را فراهم نمود.

Determining the Effective Factors on the Development of Blended Training in Education of Tehran city and Examining the Current Situation

Purpose: Education is one of the effective organizations in the comprehensive development of countries and blended training in this organization includes the use of various and diverse tools for teaching and learning. As a result, the aim of this study was determining the effective factors on the development of blended training in education of Tehran city and examining the current situation. Methodology: This study was a mixed (qualitative and quantitative) study. In the qualitative part, the research population was academic and organizational experts of Tehran city in the 2021-22 academic years, which 19 people of whom were selected as samples by using the purposive sampling method and according to the theoretical saturation principle. In the quantitative part, the research population was managers and deputy directors of education of Tehran city in the 2021-22 academic years, which 242 people of whom were selected as samples by using staged cluster sampling method and according to the Krejcie and Morgan table. The research tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part was a researcher-made questionnaire, which whose psychometric indicators were approved. The data of this study in the qualitative and quantitative parts were analyzed with using content analysis and one-sample t-test methods in MAXQDA and SPSS software, respectively. Findings: The results of the qualitative part of this research showed that the effective factors on the development of blended training in education had 30 basic themes, 6 organizing themes and 2 inclusive themes, including organizational factors (with three organizing themes of school structure, school culture and school support) and educational factors (with three organizing themes educational evaluation, educational facilities, and educational management). Also, the results of the quantitative part of this research showed that all six effective factors on the development of blended training in education were higher than the hypothetical average, but only the difference between the four factors of school structure, school culture, educational evaluation and educational management was significant (P<0/05). Conclusion: According to the results of this study, in order to development of blended training in education must be provided solutions to improve the four factors of school structure, school culture, educational evaluation and educational management.

تبلیغات