آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

وجود عوامل تقویت کننده، موجب افزایش بهره وری و تحقق اهداف سازمانی است. گرایش مدیران به معارف اسلامی، یکی از راه های ایجاد کنترل درونی در آنهاست و باعث می شود تا مدیران با توجه به باورها و ارزش های خود، اقدام به رفتار مناسب در جهت پیشبرد اهداف سازمانی کنند. این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی- اکتشافی است، تلاش شده تا بر مبنای روش «نظریه پردازی داده بنیاد» در مطالعات علوم انسانی، از مجموعه ی بیانات رهبر معظم انقلاب ، عوامل زمینه ساز و تقویت کننده « سواد انقلاب اسلامی» برای مدیران ، متناسب با روش شناسی تحقیق و اهداف ارایه شود. تحقیق، ناظر به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقوله ها و فرامقوله های رویش یافته از درون داده ها با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری به صورت تمام خوانی تا رسیدن به اشباع، مورد مطالعه قرار گرفته است. از سه نوع کدگذاری (مفهوم سازی) باز، محوری، انتخابی، 84 کد و مفهوم، 24 مقوله و 6 فرامقوله به نام متغیرهای علی، محوری، مداخله گر، راهبردی، زمینه ساز و پیامدی به دست آمد. متغیرهای زمینه ساز سواد انقلاب اسلامی در مدیران و مسئولان نظام شامل معنویت گرایی، خودسازی، آخرت گرایی، اسلام گرایی و تکلیف مداری شد که «معرفت دینی» نام گرفت.

Religious knowledge paves the way for the literacy of the Islamic Revolution of Managers In the intellectual system of the Supreme Leader

The presence of reinforcing factors increases productivity and achieves organizational goals. The tendency of managers towards Islamic teachings is one of the ways to create internal control in them and causes managers to behave appropriately in order to advance organizational goals according to their beliefs and values. This research, which is a descriptive-exploratory fundamental study, has been based on the method of "data theorizing of the foundation" in humanities studies, from the collection of statements of the Supreme Leader of the Revolution, grounding and strengthening factors of "Islamic Revolution Literacy" for Managers should be presented in accordance with the research methodology and objectives. The study looked at identifying and introducing concepts, categories, and metamorphoses that emerged from within the data using the Supreme Leader's statements in full reading to achieve saturation. From three types of coding (conceptualization) open, axial, selective, 84 codes and concepts, 24 categories and 6 metamorphosis were obtained in the name of causal, axial, interventionist, strategic, contextual and consequential variables. The underlying variables of the Islamic Revolution's literacy in the system's managers and officials included spiritualism, self-construction, heresy, Islamism, and task orientation, which was called "religious knowledge."

تبلیغات