بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مثبت نسبت به پوشش و حجاب (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رعایت پوشش و حجاب به عنوان یک امر واجب دینی امروزه در جامعه ما به ویژه در بین نسل جوان با چالش جدی روبه رو گردیده و به همین جهت بررسی این موضوع از منظر جامعه شناسی و از نگاه نسل جوان ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مثبت نسبت به پوشش و حجاب و با روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین هستند که با استفاده از نمونه گیری سهمیه ای و بر اساس فرمول کوکران 377 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده است، پاسخ دادند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که میانگین نگرش مثبت به پوشش و حجاب برحسب مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و وضعیت تأهل متفاوت است و بین پوشش مادران و فرزندان نیز تفاوت معناداری وجود دارد که می تواند تایید کننده شکاف نسلی در این موضوع باشد. همچنین بین متغیرهای دین داری و عزت نفس با نگرش مثبت به پوشش و حجاب نیز رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. در مدل رگرسیونی نیز از بین متغیرهای مستقل، متغیر دین داری بیشترین تأثیر را در نگرش مثبت نسبت به پوشش و حجاب و بعد به ترتیب وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، دانشکده، جنس، سلامت روان و عزت نفس در تبیین متغیر وابسته نقش داشته اند.Investigating factors affecting positive attitude towards covering and hijab (Case study of students of Imam Khomeini International University Qazvin)
In spite of being considered as a religious obligation, the observance of veil and hijab is challenged in our society today, especially among the young generation. It is necessary to examine this issue apart from the religious and jurisprudential point of view, from the sociological point of view and from the point of view of the young generation. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the factors affecting the positive attitude towards covering and hijab.Research Methodology; survey, statistical population; All female and male students of the three university levels, based on Cochran's formula and quota sampling, 377 answered the researcher-made questionnaire, whose validity and reliability were confirmed. Data analysis was done with Spss 22 software.The findings show that the difference in the average positive attitude towards veiling and hijab is different according to educational level, college, marital status, but there is no difference according to gender. Also, the clothing of mother and child also has a significant difference. And we see a kind of generation gap in the discussion of covering between mothers and children.Regarding the relationship between religiosity and self-esteem variables with a positive attitude towards covering and hijab, a direct and meaningful relationship was observed, but no relationship was observed with the mental health variable.In the regression model, among the independent variables, religiosity had the greatest effect on the positive attitude towards veiling and hijab, followed by marital status, degree, college, gender, mental health, and self-esteem in explaining the dependent variable.