آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

در مقاله ی حاضر به بی شناسنامه ها به مثابه «دیگریِ آستانه ای» نگریسته شده است. امروزه این گروه از هم وطنان نه به خاطر جهان بینی، جنسیت یا زبان متفاوت بلکه به خاطر نداشتن شناسنامه به گروهی منزوی و طردشده در میان میلیون ها انسان بدل شده اند. با وجود این، تاکنون توجه چندانی به این گروه نشده است و تقریباً سکوتی همه جا حاضر در میان پژوهشگران علوم اجتماعی درباره ی گروه مورد اشاره وجود دارد. بنابراین، طرح این پرسش ضروری است: چرا جامعه شناسان ایرانی کمتر به مسائل این زندگی (زندگی دیگری/ فرد بی شناسنامه) توجه نشان داده اند و اغلب درباره ی شیوه زندگی بی شناسنامه ها سکوت کرده اند؟ در مقاله ی حاضر به قصد پاسخ به این پرسش به مطالعه ی نسبت میان جامعه شناسی و دیگری (آستانه ای) پرداخته ایم. به نظر می رسد که ریشه ی این سکوت در برخی گرایش های موجود در جامعه شناسی مسلط قابل پیگیری است. در واقع به قصد پاسخ به پرسش فوق به مطالعه ی برخی از مباحث نظریه پردازان مدرن پرداخته ایم و این مطالعه نشان می دهد که مهم ترین مسئله برای جامعه شناسی مسلط از آغاز پیدایش این رشته کشف قوانین و قواعد ثابت و تکرارشونده بوده است و بر همین اساس می توان گفت که این جامعه شناسی همواره سخنی درباره ی نظم بوده و هست. نخستین رانده شده از این قلمرو نیز همانا دیگری است. 

Sociology and its relationship with the other (ID less as the other)

People without an Identity Document (ID) Card, however, are referred to as the "other" in this article. lack of an ID card has caused them to be denied their right to human life and to be shunned by millions of people—not because they have different opinions, are male or female, or speak a different language. In spite of this, not much research has been done on the situation of this group to date, and scholars have remained silent for a long time regarding the lives of these individuals. What is the reason for Iranian sociologists' lack of attention and silence about the problems of this life—that is, the lives of others and those without identification cards? We have examined the relationship between sociology and the "other" in this article in order to provide an answer to this query. And we have discovered that some prevailing sociological patterns are the source of this silence. Actually, we have examined some of the theories of contemporary theorists in order to respond to the question above. Furthermore, this study demonstrates how mainstream sociology has always found its topic in rigid, recurring laws and regulations. It might be claimed that the focus of this sociology has always been order because of this. The "other" was the first person banished and has abandoned from this land. 

تبلیغات