نویسندگان: سعید شفیعا

کلیدواژه‌ها: سیاست گذاری گردشگری گردشگری فرهنگ برنامه بودجه

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۳ - ۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۷

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

پیشرفت در گردشگری برگرفته از نوع نگاه بازیگران اصلی این حوزه به ماهیت و هویت گردشگری است. گردشگری که خود بخشی از فرهنگ است و ذاتاً مقوله ای فرهنگی است، برای استقرار مؤثر در نظام توسعه کشور نیاز به رویکرد سیاستی مختص دارد. اینکه بازی بازیگران حوزه فرهنگ و اقتصاد به موضوع گردشگری چه است و اینکه حوزه سیاسی در مواجهه با چالش های کشور، گردشگری را فرصت یا تهدید می داند، عملا ًکلمات هدایت این حوزه را موجب می شود. نقد به نحوه نظام بودجه نویسی حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۳ که در گزارش مسلسل ۱۹۵۱۱ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، نشان داد بودجه حوزه فرهنگ به بودجه دستگاه های فرهنگی تقلیل یافته است و فرهنگ به عنوان طفیلی شرکت ها و مؤسسات دولتی شناخته می شود. همچنین نگاه به لایحه بودجه 1404 نشان می دهد تأکید بر ارزان سازی گاز بخشی محدود از صنعت گردشگری را مدنظر قرار دارد. همچنین توسعه گردشگری نیز به اعتبارات سایر شرکت های دولتی وابسته شده است. این یعنی برش های توسعه سالانه کشور در این حوزه به بین بخشی بودن و هم افزایی حوزه فرهنگ کم توجه است و اساساً فرهنگ قرار است توسط دستگاه های درآمدزا یا اعتبارگیر، بر دوش کشیده شود نه اینکه بخشی از ترقی یا محوری از تحولات باشد. عملاً حتی فرهنگ به عنوان کالا هم مصرف نشده است، بلکه به عنوان «نیازمند» به تعدادی «دستگاه های فرهنگی» با استفاده از تنفس مصنوعی سرپا مانده است. از پیامدهای این وضعیت نیز می توان به مقاومت دستگاه های اجرایی در اختصاص سهم های تعریف شده به فرهنگ و توسعه غیراندام وار حوزه های فوق اشاره کرد.به برنامه هفتم پیشرفت که می نگریم، حوزه گردشگری دارای فصل مجزای ۱۷ است. اهم موارد این فصل را می توان در چند عبارت خلاصه کرد: معافیت های مالیاتی، مجوزهای وارداتی، کاربری های ترکیبی و افزایش کمّی گردشگران ورودی مذهبی که به نظر از مسئله شناسی منسجمی نسبت به گردشگری کشور به دست نیامده است. اینها بیش از آنکه مسئله کانونی گردشگری کشور برای پنج سال آینده باشند، اقدامات قابل انجام دستگاه های اجرایی در قالب رویه ها و طرح های اجرایی است.  بازخوانی معکوس از برنامه و برش های سالانه آن می گوید که گردشگری همچنان به عنوان فرصتی برای اقتصاد درون زا و ارزش آفرین دیده نمی شود و سیاستگذاران به دلایلی چون لزوم سرمایه گذاری های حمایتی سنگین دولتی و عدم آمادگی نسبت به تسهیلگری برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و مردمی، به این حوزه ورود نکرده اند. تا زمانی که سیاستگذارن گردشگری محصور در نگرش طفیلی بودن حوزه فرهنگ و تقلیل جایگاه فرهنگ به دستگاه های اجرایی حوزه فرهنگ باشد، بایستی منتظر جرقه های معجزه واری بود که به استمرار آن ها امیدی نیست. مهمترین گلوگاه برای تغییر ریل در این حوزه، خواسته شدن گردشگری و نهادینه سازی ذهنی آن برای سیاستگذاران است.

Tourism Policymaking Imprisoned by the Parasitic Attitude Towards Culture

Tourism development to a great extent depends on how the main actors (authorities) perceive nature and the identity of tourism. Tourism is per se a part of the culture and inherently falls under a cultural category, requiring a specific policy for effective establishment in the country's development system. What determines the path of this domain depends upon what roles authorities in the fields of culture and economy play while encountering the issue of tourism and whether the political atmosphere considers tourism as an opportunity or a threat in the face of the country's challenges. Criticism of the budgeting system for 2024 in serial report no. 19511 prepared by the research center of the Iranian parliament shows that the budget for the culture has been included in the budget of cultural institutions and culture is known as a burden on companies and government institutions. A look at the budget bill of 2025 indicates the contribution of the tourism industry in decreasing the price of gas is limited. Tourism development has also become dependent on the credit of other state-owned companies. This means that the country's annual development cuts in this area pay little attention to the inter-sectoral synergy aspects of culture. Culture is supposed to be borne by revenue-generating or credit-seeking organizations, rather than being part of development or a center of transformation. Even culture has not been consumed as a commodity but rather has been kept alive as a " Parasit " on a set of "cultural equipment" for artificial respiration. One of the consequences of this is the resistance of the executive bodies to allocate defined shares to culture and the non-organic development of the above-mentioned areas. The seventh development plan shows that tourism includes 17 chapters of which the important ones are tax exemptions, import permits, mixed-use developments, and a small surge in incoming religious tourists. The chapters do not seem to have been developed based on a coherent problem-solving approach to the country's tourism. Rather than being considered the main concern of the country's tourism for the next 5 years, these issues are the actions that can be carried out by the executive agencies in the form of procedures and executive plans.The reverse reading of the program and annual cuts highlights that tourism is still not seen as an opportunity to contribute to an endogenic and value-creating economy, and policymakers have not been involved in this domain for reasons such as the need for the government support for heavy investments and the lack of readiness to streamline the use of the capacities in the private and public sectors. As long as tourism policymakers hold a parasitic attitude toward the cultural sector and reduce the status of culture to the executive bodies of the cultural sector, we need to await miraculous sparks with no hope for their continuance. The most important bottleneck for changing the track in this field is the demand for tourism and its mental institutionalization for policymakers.

تبلیغات