این حق ما نیست! ملی گرایی از راه دورِ گردشگران ایرانی در ترکیه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی یک جامعه می تواند باعث پیدایش نوع خاصی از گردشگری شود یا رفتارها و احساسات خاصی را میان گردشگران ایجاد کند. سفر به ترکیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایرانیان، احساسات ملی گرایانه بسیاری از گردشگران ایرانی را برمی انگیزاند. به نظر می رسد این وضعیت نتیجه شرایط کنونی جامعه ایران و همچنین مقایسه ای است که گردشگران ایرانی بین کشور مبدأ (ایران) و کشور مقصد (ترکیه) انجام می دهند. نظریه ملی گرایی از راه دور بندیکت اندرسون می تواند این پدیده را میان گردشگران ایرانی در ترکیه، بهتر از نظریات دیگر توضیح دهد. این پژوهش به دنبال آن است تا احساسات ملی گرایانه گردشگران ایرانی در ترکیه را نشان دهد و دلایل برانگیخته شدن این احساسات و همچنین شیوه ابراز آن را شرح دهد و به روش مردم نگاری انجام شده است. مهم ترین روش گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق با گردشگران ایرانی در سه شهر استانبول، آنتالیا و قونیه در سال 2019- ۱۳۹۸ میلادی بود. علاوه بر مصاحبه، از مشاهده مشارکتی و مطالعات اسنادی نیز استفاده شد. نگارنده به جز سفرها و اقامت های طولانی قبلی در این سه شهر، در هر یک از این شهرها به طور متوسط دو هفته اقامت داشت. مطابق با یافته های این پژوهش، احساسات ملی گرایانه ایرانیان در پنج دسته/جمله نشان است: 1- جاذبه های ایران بهتر از این جاست، 2- این جاذبه ها ایرانی هستند نه ترکی، 3- چرا وضعیت ما مثل ترکیه نیست؟ 4- چرا باید پول مان را در ترکیه خرج کنیم؟ و 5- ما و ترک ها به هم نزدیک هستیم.This is not our right! Long-Distance Nationalism of Iranian Tourists in Turkey
Specific social, economic, or political conditions of a society can cause the emergence of a specific type of tourism or create specific behaviors and feelings among tourists. Traveling to Turkey, one of the main tourist destinations for Iranians arouses nationalistic feelings in many Iranian tourists. This situation seems to be the result of the current conditions of Iranian society and also the comparison that Iranian tourists make between the country of origin, Iran, and the country of destination, Turkey. Benedict Anderson’s theory of Long-Distance Nationalism can explain this phenomenon among Iranian tourists in Turkey better than other theories. This research seeks to show the nationalistic feelings of Iranian tourists in Turkey and explain the reasons for the arousal of these feelings as well as the way they are expressed. This research was conducted using an ethnographic method. The most important data collection technique was in-depth interviews with Iranian tourists in the three cities of Istanbul, Antalya, and Konya in 2019-2020. In addition to interviews, participant observation, and documentary studies were also used. The author stayed in each of these cities for an average of two weeks to conduct this research, in addition to previous long trips and stays in these three cities. Based on the findings of this research, the nationalistic feelings of Iranians manifest themselves in five categories/sentences: 1- Iranian attractions are better than here. 2- These attractions are Iranian, not Turkish. 3- Why is our situation not like Turkey? 4- Why should we spend our money in Turkey? 5- We and the Turks are close.