بازنمایی طبقه متوسط جدید (بورژوازی جدید) در سه فیلم منتخب سینمای دهه نود ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سالیان اخیر سبب تغییر آرایش در طبقات اجتماعی جامعه شده است. هدف این مقاله چگونگی بازنمایی طبقیه متوسط شهری در سینمای دهیه نود است. طبقه در این پژوهش بر مبنای تعریف بوردیو، ترکیبی از سرمایه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عادت واره های افرادی که دارای زیرشاخیه نیز هستند در نظر گرفته شده است. بازنمایی این طبقه در سینمای دهیه نود با رویکرد برساخت گرایی هال در خصوص بازنمایی، تحلیل شده است. از میان فیلم های دهیه نود سینمای ایران، سه فیلم "مهمونی کامی" (1392)، "مادر قلب اتمی" (1393) و "خرگیوش" (1395) که بازنمای شاخیه خاصی از طبقیه متوسط بوده اند، انتخاب شده اند. این فیلم ها با روش نشانه شناسی انتقادی جان فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت اجتماعی، رمزگان بازنمودی و رمزگان ایدئولوژیک بررسی شده اند. یافته ها نشان می دهد، این سه فیلم شاخه ای از طبقیه متوسط با نام "خرده بورژوازی" جدید را بازنمایی می کنند که با ترکیب انواع سرمایه و عادت واره هایشان، سبک زندگی مشابهی را نمایندگی می کنند. الگوهای فرهنگی طبقاتی مشترکی که بر مبنای مصرف نشانه ها استوار است. عادت واره هایی که پاییه اخلاقی آن بر لذت استوار شده است. مشخصیه این سبک زندگی فقدان اصول هدایت گر واحد در زمینیه مصرف است. نوعی همه چیزخوارگی فرهنگی در زمینیه مصرف نشانه ها در آن آشکار است.Representation of the New Middle Class (New Bourgeoisie) in Three Selected Movies of Iranian Cinema in 1390s (2011 – 2020)
The economic, social, and political changes and developments of recent years have led to a change in the social classes of society. The aim of this article is to examine how the urban middle class is represented in the cinema of the 1390s (2011 – 2020) . In this study, class is considered, based on Bourdieu’s definition, to be a combination of various economic, social, and cultural capitals and habits of individuals that also have subcategories. The representation of this class in the cinema of the 1390s has been analyzed with Hall’s constructivist approach to representation. Among the films of Iranian cinema of the 1390s, three party films, Kami’s Party (2013), Atomic Heart (2014), and Khargioush (2016), which represented a specific branch of the middle class, have been selected. These films have been examined using John Fisk's critical semiotics method at three levels: social reality codes, representational codes, and ideological codes. The findings show that these three films represent a branch of the middle class called the new "petty bourgeoisie" that, by combining the types of capital and their habits, represent a similar lifestyle. Common cultural-class patterns based on the consumption of signs: Habits whose moral foundation is based on pleasure. This lifestyle is characterized by the lack of a single guiding principle in the field of consumption. A kind of cultural omnivorousness in the field of the consumption of signs is evident.