چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی چالش های جذب نیرو در آموزش و پرورش از منظر خبرگان و راهکارهای پایش و توانمندسازی آنها در استان لرستان انجام گرفته است. روش آن به صورت کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارشناسان، اساتید دانشگاه فرهنگیان، ناظران جذب بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند و پس از مصاحبه با ۱۵ اشباع نظری حاصل شد. یافته ها نشان داد که مهمترین چالش های نیروهای جذب شده قبل از جذب «نگاه فایده گرایانه به معلمی»، «ضعف عدالت در جذب»، «مداخلات گروهی وحزبی در جذب» و «فقدان استاندارد در استخدام و جذب» بودند و حین خدمت نیز «خلاء ارزیابی- عملکرد سیستماتیک جذب»، «ضعف تفکر حرفه ای متقاضیان»، «فقدان مهارت های ارتباطی و مهارتی» و «ضعف دانش های معلمی» می باشند. نیروهای جذب شده از حیث محتوای آموزشی و شرایطی که در آن تحصیل نموده اند با یکدیگر متفاوت هستند و توانمندسازی این نیروها معطوف به نوع و نحوه جذب آنها می باشد. ارزیابی و عملکرد نیروهای جذب شده ناقص، نامستمر و فاقد نظارت بالینی است. در واقع، خلاء ارزیابی و عملکرد سیستماتیک در جذب، در کنار ضعف تفکر شناختی، مهارتی و ضعف دانش های معلمی به مثابه مانعی در امر توانمندسازی آنها عمل می کند. همچنین توجه به «عدالت در جذب» و «استاندارد سازی در جذب» موجب کاهش چالش های نیروهای جذب می شود و توجه به «ارزیابی عملکرد مستمر نیروها» براساس نظارت بالینی و تقویت دانش های معلمی می تواند آنها را از نظر رفتاری، شناختی و دانشی در فرآیند یاددهی- یادگیری قرار دهد و به توانمندسازی آنها کمک کند.

Identifying the challenges of recruiting personnel in education from the perspective of experts (Case study: Recruited personnel under Articles 17 and 28)

The present study aims to identify the challenges of recruitment in education from the perspective of experts (through Article 17 and Article 28) and their monitoring and empowerment strategies in Lorestan province. The method of this research is qualitative and content analysis. The study population included all experts, professors of Farhangian University, and recruitment supervisors. Purposive sampling was conducted and 15 people were interviewed, which was based on theoretical saturation. After coding and analyzing them, 463 open codes, 56 sub-themes, and 8 main themes were extracted. The findings showed that the most important challenges of recruited personnel before recruitment were "utilitarian view of teaching", "weakness of justice in recruitment", "group and party interventions in recruitment", and "lack of standards in recruitment and recruitment", and during service they were "gap in systematic recruitment performance-assessment", "weakness of applicants' professional thinking", "lack of communication and skill skills", and "weakness of teaching knowledge". The results showed that the recruited forces are different from each other in terms of educational content and the conditions in which they studied, and the empowerment of these forces is focused on the type and method of their recruitment. The evaluation and performance of recruited forces is incomplete, discontinuous, and lacks clinical supervision. In fact, the gap in systematic evaluation and performance in recruitment, along with the weakness of cognitive thinking, skills, and weak teaching knowledge, acts as an obstacle to their empowerment. Also, paying attention to "fairness in recruitment" and "standardization in recruitment" reduces the challenges of recruited and employed forces, and paying attention to "continuous performance evaluation of forces" based on clinical supervision and strengthening teaching knowledge can place them in the teaching-learning process in terms of behavior, cognition, and knowledge and help empower them.

تبلیغات