الهیات طبیعی و فلسفه اسلامی (تبیین، تحلیل و بررسی طرح ریچارد سوئین برن)
آرشیو
چکیده
الهیات طبیعی در یک اصطلاح آن، به معنای استفاده از مقدمات تجربی و یافته های علوم طبیعی در خداشناسی و به طور خاص، براهین اثبات خدا به کار می رود. این پروژه، قدمتی طولانی دارد و در فضای معاصر نیز از یک سو با توجه به اقبال به علوم طبیعی و ازسوی دیگر برخی یافته های خاص این علوم یا برخی تنگناهای تبیینی آن ها، رونق پیدا کرده است. به صورتی که پروژه الهیات طبیعی، به اصطلاح فوق، در نوک پیکان مقابله با الحاد علمی جدید قرار گرفته است. ریچارد سویین برن، به عنوان یکی از مشهورترین فیلسوفان دین معاصر، از برجسته ترین متفکرین این پروژه به حساب می آید؛ به گونه ای که پژوهش در حیطه الهیات طبیعی، بدون ارجاع به آرای او معمولاً، ناقص تلقی می شود. او به تصریح خودش، به دنبال این است که فرضیه وجود خدا را به عنوان یک فرضیه تجربی، با شواهد علمی تأیید و درنتیجه وجود خدا را به عنوان بهترین تبیین برای برخی یافته های تجربی به کرسی بنشاند؛ اما به نظر می رسد در فلسفه اسلامی، ضوابطی وجود دارد که امکان چنین طرحی را محدود می کند. در این مقاله پس از مروری کوتاه بر طرح الهیات طبیعی سویین برن و تحلیل آن، به واکاوی انگیزه و دلایل او برای این طرح، مبادی الهیاتی و معرفت شناسانه آن و نقدهای وارد بر آن خواهیم پرداخت. در گام دوم، علاوه بر نقدها و تحلیل های اصیل این مقاله، تمامی نقدهای موجود در اهم آثار فارسی درباره برهان سویین برن، تقریر و ارزیابی شده و در دودسته نقدهای وارد و ناوارد دسته بندی شده اند.Natural theology and Islamic philosophy of explanation, analysis and review of Richard Swinburne's plan
Natural theology in one term, means the use of empirical premises and findings of natural sciences in theology and specifically, in proofs of God. This project has a long history and has flourished in the contemporary environment, on the one hand due to the popularity of natural sciences and on the other hand, some special findings of these sciences or some of their difficulties in explanation. In such a way that the project of natural theology, as mentioned above, is at the tip of the arrow against the new scientific atheism. Richard Swinburne, as one of the most famous contemporary philosophers of religion, is deemed as one of the most prominent thinkers of this project; In such a way that research in the field of natural theology is usually considered incomplete without reference to his views. According to his own statement, he seeks to verify the hypothesis of God’s existence as an empirical hypothesis with scientific evidence and, as a result, establish the existence of God as the best explanation for some empirical findings; But it seems that there are rules in Islamic philosophy that limit the possibility of such plan. In this article, after a brief overview of Swinburne's plan of natural theology and its analysis, we will investigate his motivation and reasons for this plan, its theological and epistemological foundations as well as the criticisms of the plan. In the second step, in addition to the original criticisms and analyzes of this article, all the criticisms in the important Persian works about Swinburne's argument have been articulated and evaluated, and then categorized into two groups of valid and non-valid criticisms.