تبارشناسی انگاره ی معراج پیامبر(ص) (تطبیق گزاره های معراج پیامبر(ص) با مصادیق مشهور عروج) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
"عروج(روایات سفرهای دیگرجهانی)"؛ در ادبیّات اساطیری شرق و غرب بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ روایی رابطه انسان و خدایان، و نمونه ای اعلا از ارتباط با غیب است. در ادیان ابراهیمی نیز مصادیق متعدّدی به عروج مشهورند. هدف نوشتار پیش رو کشف نسبت تطّور دیدگاه ها مسلمانان صدر اسلام به معراج پیامبر(ص) با سایر مصادیق مشهور عروج دوره ی پیشاقرآنی است. بدین منظور آرای مسلمانان جزیزه العرب، در دو قرن نخست هجری پیرامون معراج پیامبر(ص) به روش تحلیل-توصیفی و با رویکرد تاریخ انگاره کاویده شده. فرضیه آن است که با گذر زمان دیدگاه مسلمان به معراج پیامبر(ص)، فاصله اش نسبت به دیدگاه باورمندان سایر مصادیق عروج کمتر شده است. نتایج ضمن متبلور شدن ریشه های ماهوی عروج طیِّ دو قرن نخست هجری در معراج پیامبر(ص) و نزدیکی معراج پیامبر(ص) به تبار عروج در ادیان ابراهیمی، این فرضیه را تأیید می نماید(هر چند تفاوتی هایی در مسیر پیموده شده و سایر گزاره ها هست)، در چرایی این نتیجه علاوه بر تعامل مسلمانان با صاحبان کتب، نقش کهن الگوها و داشته های ناخودآگاه جمعی اعراب موثر دانسته شد.Genealogy of the Ascension of the Prophet (PBUH)
Oruj (narratives of otherworldly journeys)"; In the mythological literature of the East and the West, the relationship between man and the gods is an inseparable part of the narrative culture, and it is a great example of communication with the unseen. In Abrahamic religions, there are many examples of ascension. The purpose of the following article is to find out the relationship between the views of early Islamic Muslims on the Ascension of the Prophet (PBUH) and other famous examples of Ascension in the pre-Qur'anic period. For this purpose, the opinions of the Arab Muslims in the first two centuries of the Hijri around the ascension of the Prophet (PBUH) have been analyzed by analytical-descriptive method and with a historical approach. The hypothesis is that with the passage of time, the Muslim view of the ascension of the Prophet (PBUH) has become less distant from the view of believers in other instances of ascension. The results confirm this hypothesis along with the crystallization of the substantive roots of Ascension during the first two centuries of Hijri in the Ascension of the Prophet (PBUH) and the proximity of the Ascension of the Prophet (PBUH) to the lineage of Ascension in Abrahamic religions (although there are differences in the path taken and there are other propositions), in addition to the interaction of Muslims with the book owners, the role of archetypes and collective unconscious values of the Arabs was considered to be effective in the reason for this result.