آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۳

چکیده

مهمترین پرسشی که مقاله حاضر به دنبال پاسخ گویی بدان است این می باشد که چگونه می توان نظریه لذت محوری مطلق از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد شناختی را به عنوان یکی از مبانی علوم انسانی اسلامی مطرح نمود.روش تحقیق در این مقاله تحلیلی توصیفی است. اولین گام در مقاله به تبیین نظریه لذت محوری مطلق از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد شناختی می پردازد. گام بعدی در جستجوی برایند لذت محوری در علوم انسانی اسلامی است که در چهار مرحله موضوع، روش، هدف و مسائل علوم انسانی اسلامی بررسی و به نتایج زیر منتج شد:الف) موضوع علوم انسانی رفتارهای انسان است. در واقع هر یک از شاخه های علوم انسانی به تبیین رفتارهای انسان از جهت خاصی می پردازند.ب) پذیرش نظریه لذت محوری مطلق به عدم انحصار روش شناختی منتج می شود.ج) براساس نظریه فوق، دو افق «ملکوتی» و «ملکی»؛ برای هدف و غایت علوم انسانی اسلامی تصویر شد.د) این نظریه مفاهیم تصوری جدیدی را در علوم انسانی وارد کرده و از حیث تصدیقی نیز می تواند به لحاظ تعمیم گزاره های این علوم مؤثر باشد.

The Theory of Absolute Hedonism from the Perspective of the Holy Quran as One of the Foundations of Islamic Humanities

The question of the present paper is: “How the theory of absolute hedonism from the perspective of the Holy Quran, with a cognitive approach, can be presented as one of the foundations of Islamic humanities?” Achieving the foundations of Islamic humanities is one of the necessities and prerequisites for the development of these sciences. The theory of absolute hedonism from the perspective of the Holy Quran can be presented as one of the foundations of Islamic humanities. The research method in this article is analytical-descriptive. The first step in the article is to explain the theory of absolute hedonism from the perspective of the Holy Quran with a cognitive approach. The next step is to search for the outcome of hedonism in Islamic humanities, which is examined in four stages: topic, method, goal, and issues of Islamic humanities, leading to the following results: a) The subject of humanities is human behavior. In fact, each branch of humanities addresses human behavior from a specific perspective. b) The acceptance of the theory of absolute hedonism leads to the non-exclusivity of the epistemological methodology. c) Based on the above theory, two aspects, "heavenly" and "earthly," were depicted as the goal and purpose of Islamic humanities. d) This theory introduces new conceptual ideas into the humanities and, in terms of verification, can also be influential in terms of the generalization of the propositions of these sciences

تبلیغات