آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۴

چکیده

ایجاد حکومت جهانی مهدوی در وهله اول  نیازمند تربیت و پرورش نسل مهدوی و منطبق با آرمان های جامعه مهدوی می باشد مقام معظم رهبری  به عنوان ولی امر مسلمین جهان در سخنرانی های متعدد، ویژگی ها و الزامات جامعه مطلوب مهدوی را بر شمرده اند. بر همین اساس، سخنان ایشان را می توان به عنوان منبعی ارزشمند در راستای تبیین مولفه های جامعه ی مهدوی قلمداد کرد.  پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تربیتی مطلوب جامعه مهدوی با تکیه بر بیانات رهبری، با روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش، شامل سخنرانی های مقام معظم رهبری در خصوص مهدویت بوده و یافته ها با استفاده از نرم افزار maxqda 2020 تحلیل و مدل تربیتی استخراج گردید. در مدل یادشده شش روش تربیتی شامل (الگوگیری، تفکر، مراقبه و تزکیه، مطالعه و تحقیق، تبشیر و تذکر) به دست آمده است که هر یک از این روش ها مضامین سازنده و فرعی نیز دارند. یافته های حاصل از مدل بیانگر آن است که تربیت جامعه مهدوی در دو بعد فردی و اجتماعی اهمیت دارد؛ بنابراین گام نخست خودسازی است که شامل چهار روش (الگوگیری، مطالعه و تحقیق، مراقبه و تزکیه و تفکر) و گام دوم  ناظر بر ابعاد اجتماعی است که به دو روش تربیتی دیگر (تبشیر و تذکر) وابسته است. 

Effective educational methods that lay the foundation for the Mahdavi society based on the statements of the Supreme Leader

The creation of a Mahdavi world government primarily requires the education and upbringing of the Mahdavi generation and is in line with the ideals of the Mahdavi society. The Supreme Leader, as the guardian of the Muslims of the world, has listed the characteristics and requirements of the desired Mahdavi society in numerous speeches. Accordingly, his speeches can be considered a valuable source in explaining the components of the Mahdavi society. The present study was conducted with the aim of designing a desirable educational model for the Mahdavi society based on the statements of the leader, using the content analysis method. The statistical population of the study included the speeches of the Supreme Leader on Mahdism, and the findings were analyzed using the maxqda 2020 software and the educational model was extracted. In the aforementioned model, six educational methods have been obtained, including (modeling, thinking, meditation and cultivation, study and research, evangelization and reminder), each of which has constructive and secondary themes. The findings from the model indicate that the education of the Mahdavi community is important in two dimensions, individual and social; therefore, the first step is self-development, which includes four methods (modeling, study and research, meditation and cultivation, and thinking), and the second step is concerned with social dimensions, which is dependent on two other educational methods (evangelization and reminder).Keywords: Mahdism, Education, Mahdavi Community, Supreme Leader

تبلیغات