بررسی انتقادی فیزیکالیسم به مثابه پیش فرض معیار روانی در توجیه این همانی شخصی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این همانی شخصی به معنای بقای هویت واحد و مستمرِّ شخص در طول زمان، امری وجدانی است. در تحلیل عقلی و فلسفی از ملاک و معیارِ این همانی مذکور، نظریات متفاوتی بیان شده است. معیار روانی، «استمرار روانی» را عامل بقایِ وحدت و هویت شخص می داند. برای بررسی این نظریه، لازم است مبانی و پیش فرض های نظریه مذکور، مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. به همین منظور با روش تحلیلی-انتقادی نشان داده ایم که معیار روانی، ریشه در تبیین فیزیکالیستی از پدیده های ذهنی مانند «این همانی ذهن و مغز»، «رفتارگرایی» و «کارکردگرایی» دارد. بررسی های این مقاله نشان می دهد تبیین فیزیکالیستی از ذهن و پدیده های ذهنی، با اشکالات و کاستی های متعددی روبه رو است. این مطلب ما را به آن می رساند که معیار روانی، علاوه بر آنکه نمی تواند معیار صحیحی در تحلیل این همانی شخصی ارائه کند، خودش نیز دارای مجموعه ای از اشکالات مبنایی است. بطلان معیار روانی در توجیه این همانی شخصی، زمینه را برای توجیهِ این همانی شخصی براساس جوهر مجرد نفسانی هموار می سازد.A Critical Examination of Physicalism as a Presupposition for Psychological Criterion in Justifying Personal Identity
Personal identity, which implies the persistence of a continuous and unified identity, is considered to be intuitive. There are various theories in philosophical and rational analysis of the criteria for the aforementioned identity. the psychological criterion considers “psychological continuity” as the major component in one’s persistence of a unified identity. To explore this theory, it is necessary to criticize its hypotheses and foundations. In doing so, I have indicated that the psychological criterion is rooted in the physicalist explanation of mental phenomena such as the “identity of mind and brain,” “behaviorism” and “functionalism.” This article shows that the physicalist explanation of mind and mental phenomena suffers from multiple shortcomings. It demonstrates that not only the psychological criterion cannot provide a sound criterion in analyzing personal identity, but it also suffers from multiple foundational flaws. Refuting the psychological criterion in the justification of personal identity paves the way for justifying personal identity based on immaterial individual substance.