چکیده

این پژوهش بررسی تاثیر سواد رسانه ای بر توسعه گردشگری ورزشی در حوزه کویر (مورد مطالعاتی: کویر منطقه مقصودلو در شهرهریس ) پرداخته است و بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی گرایش رسانه استان تهران و تبریز می باشد. که شامل 160 نفر بودند و تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 113 نفر در نظر گرفته شد و پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 103 پرسشنامه بصورت کامل برگردانده شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد سواد رسانه ای فلسفی (1393) و گردشگری ورزشی فیروزجاه (1386) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی بررسی شد، همچنین پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن به ترتیب 85/0 و 79/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار پی ال اس نشان داد که سواد رسانه ای و 5 مولفه آن شامل درک محتوای پیام های رسانه ای، آگاهی از اهداف پنهان ، گزینش آگاهانه، نگاه انتقادی و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای اثر مثبت و معناداری بر توسعه گردشگری ورزشی در بخش کویر دارد.با توجه به تاثیر پذیری زندگی همه افراد از رسانه ، امروزه برنامه ریزی برای بالابردن سواد رسانه ای امری ضروری بوده و با ارتقای سواد رسانه ای مدیران ورزشی و مردم می توانیم شاهد رشد و رونق حوزه گردشگری ورزشی بخصوص حوزه های کمتر شناخته شده در کشور مثل حوزه گردشگری ورزشی در کویر باشیم.

تبلیغات